Vi är lika inpräntade att starta i motvind "hur svag den än är" som du. Jag hade ingen medvindsträning under skolningen, men det är något som diskuterats på klubben och Håkan har rekommenderat oss att känna på skillnaden, särskilt vad det innebär för attityden (nosläget) under start. Man får mycket flackare stigning, och visst försvinner det mycket bana vid landning, inte minst pga att groundspeeden även gör rullningen så mycket snabbare. Inte heller säkert att terrängen räcker till för att bromsa planet på vår ~750 meters bana, så det kan krävas manuell bromsning vid medvind.
Solen i ögonen kan försvåra bedöma höjden över banan vid utflytning har jag läst någonstans, och jag är beredd att hålla med. Kan säkert även påverka hålla mittlinjen. Tänker som så att ifall man får flera oväntade faktorer mot sig under landning kan solen i ögonen vara den sista droppen. Säg att man har rak sidvind som vänder till medvind under finalen, man gör något misstag under varvet eller det är kyttigt, dina senaste hundra landningar har alla varit bättre än ok så omdrag sitter inte nödvändigtvis som en reflex i praktiken, då är det sista man vill att dessutom bli bländad. Jag tror att olyckor händer sällan pga av en sak, utan när flera faktorer adderar upp mot en.
Satte ihop en film som visar start mot solen vid vindstilla 7 januari i år, där kan man se vad det innebär. Sen en landning från andra hållet och man ser att sättningspunkten hamnar vid konen som kommer före struten. Struten tror jag står en tredjedels banlängd sett från 03, ~250 meter, kan det stämma? Har dock lite svårt att acceptera att jag sätter planet 200 meter in på banan här, men struntsamma, referenspunkten är det viktiga.
De två följande är från 21 januari, jag uppskattar det som sagt till 2-3 kt medvind och där ser man att hjulen tar i mellan konen och struten. Manuell bromsning ser inte nödvändig ut här trots detta.
Sista landningen är med Eurostaren från 21 maj 2017, och det är definitivt mer medvind, även om utseendet på struten inte skiljer så mycket. Kanske 5-6 kt. Man ser att groundspeeden är högre, trots att jag ligger med 50 kt IAS hela finalen. Sättning strax före struten. Fler koner utplacerade än på vintern. Hade det var med Dynamicen som flyter betydligt längre hade det säkert blivit vid halva banan. Just den dagen var det variabel vind och jag hade startat från 03 i motvind. När jag korsade banan en halvtimme senare utgick jag från att vinden låg likadant, men såg sen på medvindslinjen vart struten pekade. Såg detta som ett bra tillfälle att få träning på det. Förberedelsen på omdrag är också mentalt sett högre när man medvetet går in för att träna på det ovanliga.
Avoiding sunglare and how tailwind affects touch down point
https://youtu.be/wMA-fajKD9A