Klubbdagbok 2018 januari

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Klubbdagbok 2018 januari

Inlägg av Hakan Sjoberg »

GOD FORTSÄTTNING!

Så har vi vänt på bladet till 2018. Nyårsdagen blåste bort med byar på över 30 knop. Nåväl nu väntar ett händelserikt flygår.

Vi har fler elever än på länge i flygskolan, några är nära nu till uppflygning. :D men vi vet att vårens väder och tidiga kvällar gör att det kan dra ut lite på tiden. :( Nåväl, sen kommer sommartid, våren och massor med flygtillfälle. För den som tävlar är flera traditionella tävlingar som Ludvikasvängen, Gävle ranking och SM bestämda. SM går för övrigt i Landskrona i samband med SM-veckan där.

Kalender för tävlingarna hittar du på www.ksak.se under fliken tävlingar.

Det lär även bli eskaderflygningar i år. När ses vi och planerar?

Vidare har vi planer på ett sommarläger, det brukar vi ha -planer alltså- men tyvärr så har det inte blivit något de senaste åren. Men vi gör ett försök... 8)

Några fly-in finns det att flyga till.

Sen snackar vi om ett airmens table. D v s en kväll på puben med flygsnack. Kanske ett tillfälle att planera eskaderflygningar, snacka tävlingsflyg och ev sommarläger.

8)

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Gårdagens verksamhetsberättelse. Linus gör en bedömnings med VSG efter lång tids uppehåll från skolningen, och Roland gör två studsar med VPL.

(båda är samma film, men fick göra något åt vindljudet)

January 2. 2018. ESTT. (Noise reduced -30 dB)
https://www.youtube.com/watch?v=xOkEN7xuCRQ

January 2. 2018. ESTT. (music)
https://www.youtube.com/watch?v=WGIwmjGfr1o

Hans_P
Kontakt:

Inlägg av Hans_P »

Håkan & Soderslätt, god fortsättning!

Med inspiration från Tjeckien - finns inte idén uppe att ha ett träningsläger/introduktionskurs för den som är intresserad av att börja tävlingsflyga? I Tjecken har man ett ambitiöst program för tävling på UL, och man börjar varje tävlingshelg med en utbildningsdag för den som är ny - ett utmärkt sätt att introducera givetvis.

Sen följer väl inte våra tävlingar det internationella regelverket från FAI om jag inte har missförstått? Det är kanske också något att överväga eftersom det förenklar för den som vill gå vidare och delta i tävlingar utomlands. Rätta mig om jag har fel.

Det finns EM/VM-tävlingar för UL med både precision, nav och rally. Här har väl Sverige inte deltagit på många år. Och så många nationella tävlingar i Tyskland, Tjeckien, där vi är välkomna att delta. Men då behöver man inte simma & springa i skogen, bara flyga... :wink:

Hälsningar från Bökeberg!
Yikes!

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Ja, god fortsättning alla!

Hittade precis en ny Eurostar-video, av SE-VII. Har inte den varit på Söderslätt tidigare? Silvrig, och med huv utan mittskena, något jag tycker verkar fördelaktigt, men det finns säkert ett bra skäl för att ha det.

Från samma filmning, den längre är oediterad.

1:03
Eurostar EV97 Hällefors Mora
https://www.youtube.com/watch?v=rhPjhch6_PM

17:46
EV97 ESVH
https://www.youtube.com/watch?v=CXZI11VQrZo

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

2017 dåligt flyg-år - här är förklaringen!

Klubben nådde inte budget under 2017 vad gäller flygtidsuttag. Här kanske vi har en del av förklaringen.

Hämtat från www.dmi.dk

2017 - et vejrår til glemmebogen
Temperaturen i Danmark fra 1. januar til 28. december 2017. Gennemsnittet for hele året lander på 8,9°C.

Nedbøren i Danmark fra 1. januar til 28. december 2017. Hele året lander på ca. 851 mm. Det gør 2017 til Danmarks 9. vådeste år.

Soltimerne i Danmark fra 1. januar til 28. december 2017. Hele året lander på ca. 1514 timer. Det gør 2017 til det solfattigste år siden år 2000.

Klimatolog Mikael Scharling gør status over vejret. Det er der dog ikke meget sjov ved. Året blev nemlig det 10. vådeste i dansk vejrhistorie og det solfattigste siden 2000.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Tävlingsflyg

Hans_P skrev:Håkan & Soderslätt, god fortsättning!

När det gäller deltagande i flygtävlingar internationell så är det KSAK-Ms styrelse som förfogar över besluten avseende deltagande. Håkan Carlsson överlägger med de som har intresse, och möjlighet till placering, för anmälan. Tomas Backman propagerade för rena UL flygtävlingar och deltog i en del sådana.

Med inspiration från Tjeckien - finns inte idén uppe att ha ett träningsläger/introduktionskurs för den som är intresserad av att börja tävlingsflyga? I Tjecken har man ett ambitiöst program för tävling på UL, och man börjar varje tävlingshelg med en utbildningsdag för den som är ny - ett utmärkt sätt att introducera givetvis.

Sen följer väl inte våra tävlingar det internationella regelverket från FAI om jag inte har missförstått? Det är kanske också något att överväga eftersom det förenklar för den som vill gå vidare och delta i tävlingar utomlands. Rätta mig om jag har fel.

Det finns EM/VM-tävlingar för UL med både precision, nav och rally. Här har väl Sverige inte deltagit på många år. Och så många nationella tävlingar i Tyskland, Tjeckien, där vi är välkomna att delta. Men då behöver man inte simma & springa i skogen, bara flyga... :wink:

Hälsningar från Bökeberg!
:wink:

Lite om tävlingar.
Först så vill jag hänvisa till KSAKs hemsida flik Tävlingar. Här finns länkar till filmer om tävlingar och regler samt information om vad en tävling handlar om.

Tjeckien är ett av de ledande länder, tillsammans med Polen som dominerar, när det gäller tävlingar i a f på motorflygsidan, såväl normalklassat (där ibland även UL tävlar) samt rena UL flygtävlingar.

I juli går SM i precisionsflygning och CFFK (civil flygfemkamp) i Landskrona torsdag 5 juli till lördag 7 juli med söndag 8 som reservdag. Helen innan, lördag 30 juni, går NM i Skive i Danmark. Peter Hellström från Eslöv ingår i landslaget från Sverige. Kanske vi ska organisera en eskader dit och heja på!

Sedan flera år tillbaks så finns riksnavigation- och rikslandningtävling att arrangera för de klubbar som vill. För dessa har de internationella reglerna anpassat. Men i övrigt vid rankingtävlingar och SM följer vi de internationella reglerna fastställda av FAI. Dock brukar vi bara genomföra en navigationstävling mot de två föreskrivna.

Vi har bland oss som tävlar diskuterat deltagande i öppna intrnationell tävlingar, Tyskland, Polen, Tjeckien, Frankrike m fl. Det kommer främst an på kostnaden. Sen är det nog så att nivån på dessa tävlingar är hög och det krävs en hel del för att delta. Men man ska ju börja någonstans.

För den som vill komma in i hur man tävlar så är nämnda rikstävlingar ett bra alternativ.

Här i Skåne brukar vi försöka hålla något träningstillfälle varje år. Inget dock planerat för 2018 - ännu. :wink:

När det gäller att springa och simma så kom det till efter påbrå från RF (riksidrottsförbundet) där förbund inom RF utan fysiska grenar icke fysiska grenar uppmanades att sådana skulle utvecklas. Då uppstod CFFK. Här är tanken att en flygare kan behöva simma vid en landning på vatten, behöva springa och kunna orientera för att ta sig till civilisation.

Tyvärr ingår två löpmoment. Här har det diskuterats att ersätta terränglöpningen över 3 km med något annat. Skytte har varit uppe men det är ju inte en fysisk gren.

Hans_P
Kontakt:

Re: Tävlingsflyg

Inlägg av Hans_P »

Hakan Sjoberg skrev:När det gäller deltagande i flygtävlingar internationell så är det KSAK-Ms styrelse som förfogar över besluten avseende deltagande. Håkan Carlsson överlägger med de som har intresse, och möjlighet till placering, för anmälan. Tomas Backman propagerade för rena UL flygtävlingar och deltog i en del sådana.

[...]

När det gäller att springa och simma så kom det till efter påbrå från RF (riksidrottsförbundet) där förbund inom RF utan fysiska grenar uppmanades att sådana skulle utvecklas. Då uppstod CFFK. Här är tanken att en flygare kan behöva simma vid en landning på vatten, behöva springa och kunna orientera för att ta sig till civilisation.

Tyvärr ingår två löpmoment. Här har det diskuterats att ersätta terränglöpningen över 3 km med något annat. Skytte har varit uppe men det är ju inte en fysisk gren.
Hallåj,

Jo, Håkan C drar ju sitt strå till stacken men för en rätt ensam kamp i styrelsen som tävlingsansvarig. Nu ska ju inte allt ansvar lastas på honom utan i vanlig ordning krävs det ju engagemang från andra för att det ska bli något gjort. Det är ju bra att riksnav & rikslandning följer reglementet, som sagt så hade jag inte riktigt koll på det. Men att RF kräver (?) fysiska grenar... det känns mer som att någon ska förklara för RF hur det känns att sitta ett par timmar i ett flygplan en varm sommardag med koncentrationen på topp. Istället för att införa löpning eller vad det kan vara. Har ni sett en rallyförare i bil köra en löprunda mellan specialsträckorna??? ;) CFFK är ju en gammal militär grej och personligen tar jag långa ben runt allt som har gammal militär känsla i sig.

Tjeckien & Polens deltagare i stortävlingar tar det på väldigt stort allvar och det är väl inte mer än rätt. Men man har också ett ambitiöst program med tävlingar för tävlande på alla nivåer som vi är välkomna till, som inte kräver att man har support från Flygsportförbundet. Framförallt kör man alltså förberedande träning innan varje tävling (2017 hade man 10 st tävlingar anordnade - ambitiöst!) vilket givetvis motiverar till ökat deltagande. Ska jag vara kritisk i en icke-negativ avsikt så kan fördelen med att tävla enbart med UL vara flera, vilket inte utesluter att tävlingar blandat motorflyg också genomförs. Jag har en presentation från Tjeckien med deras upplägg i min e-post, som jag gärna sänder vidare.

Gärna en träningsdag eller flera i Skåne, på Ålleberg (fri luft, övernattningsmöjlighet, mat och öl på plats) eller var som. Men det får ni som är aktiva tävlande arrangera i samråd med FSF och KSAK-M. Det vore en bra förändring av budgeten för tävlingsverksamhet att få in denna post.
Yikes!

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Lite mer tävling

Hela KSAKs styrelse har ett gemensamt ansvar här. Blir lite förvånad när jag hör att Håkan C är ensam.

Polen, Tjeckien, Frankrike och till viss mån Tyskland har en rejäl budget för tävlingsverksamheten. Exempelvis har Frankrike tre häftigt målade tävlingscessnor!

Betr CFFK så krävde inte RF fysiska grenar. Minns jag rätt så var det medel typ idrottslyftet till de sporter som kunde få mer fysisk aktivitet. Allt i hälsofrämjande syfte. Vissa förbund är väl passiva, åter igen om jag minns rätt, så var schack uppe som exempel. Bilsport hade något på G dom med, men har ingen aning vad det blev av det.

Vi får se vad vi kan hitta på. Lägger hellre ”anslag” typ det vi fick till konferensen i Helsingborg på ett introduktionsläger.

Hans_P
Kontakt:

Re: Lite mer tävling

Inlägg av Hans_P »

Hakan Sjoberg skrev:Hela KSAKs styrelse har ett gemensamt ansvar här. Blir lite förvånad när jag hör att Håkan C är ensam.
Tja, styrelsen har ju också ansvar för delegerad verksamhet UL och vi är två i styrelsen som har UL-cert, varav hälften arbetar aktivt med UL-frågor. :wink:
Yikes!

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Första flygningen för 2018 med VSG för min del. Landning 16.10, en aning marginellt ljus med molntäcke högre upp, men ändå en viss buffert till alltför mörkt.

ESMS 051055Z 0512/0612 36005KT 9999 SCT010 BKN015 TEMPO 0512/0515 BKN004 BECMG 0513/0516 26008KT TEMPO 0521/0609 4000 BR BKN008=
ESMS AAY 051545Z 0515/0612 27006KT 9999 BKN008 BECMG 0515/0518 BKN015 TEMPO 0521/0609 4000 BR BKN008=

24-timmars TAF som utfärdas var 6:e timme, endast för Arlanda, Skavsta, Landvetter och Sturup. Övriga flygplatser var 3:e timme gällande upp till 9 timmar, där giltighetstiden begränsas av flygplatsens öppethållning. Kan vara bra att repetera.

Körde till klubben när den för 1055Z gällde, och metarn visade 300 ft OVC, men såg mycket bättre ut åt sydväst, och mycket riktigt var trafikvarvet fritt från låga moln och dis. Lika bra däruppe som från marken denna gång. Strax utanför över havet låg dock SCT med bas på 1000 ft.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Lite film från en av dagens flygningar.

Bedömningslandning från svår vinkel på Fridhem (VSG). Kurs österut, drar av till tomgång rakt över fältet på 1200 ft. Rängs kyrka syns till en början snett ned till höger.
https://youtu.be/GtNZy8Bsdc0

Håkan startade vid 13.00 bana 03 och hann inte ens med ett trafikvarv pga sikt/molnbas där uppe, utan det blev en ögla på 2-3 min med träning på motorbortfall vid start vid 500 ft.

Jag kom dock dit en stund efter och då var Bo i luften med VSG på sitt första pass. Håkan rekommenderade träning på motorbortfall vid start och gav en klurig förklaring på varför det var fördelaktigt att svänga höger om man sitter på vänsterplatsen. Svänger man höger närmar man sig tröskeln från vänster bas och får då mer fri sikt mot banan än om man kommer från höger, åtminstone i skedet där man svänger in på final. Kontraintuitivt.

Sen var Bo halvvägs att ställa in VSG, men vi avbröt med en paus i stugan och flög sen varsitt 20-min pass med träning på motorbortfall, bedömnings, vingglidning, chandelle, lazy eights och branta svängar. Man hinner mycket på 20-25 min, men det känns som 45-60.

Lägger upp film på resten snart.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Trettondagsafton

Så är jul- och nyårshelgen förbi, med ett lurigt väder som hållit oss på banan. Nästan i a f.

Nåväl i fredags (5 januari) fick vi nya fönster i stugan. Förrutom att det genast ser bättre ut så bidrar det till bättre komfort och mindre elåtgång för att hålla huset varmt.

Lite tillggsisolering i golv, ytterväggar och tak och vi har en nygammal stuga. 8)

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Några fler klipp från mitt pass i lördags.

Träning av motorbortfall vid start, 2 st
https://www.youtube.com/watch?v=6OULvtcXOSA

Chandelle - Lazy Eights, 1 + 1
https://www.youtube.com/watch?v=Q27s8hNWnPw

Fridhem - ESTT med bedömnings från 1200 ft följt av en normal landning med träning på vingglidning. Bana 03.
https://www.youtube.com/watch?v=QYF4Bt54XM4

Anders S

En God Fortsättning på det nya året!

Inlägg av Anders S »

Idag söndagen den 7 januari blev det äntligen en så'n där dag med 100% flygväder!...:-)

Vi fick besök av en FK 9, en Cessna och en Sonax. Våra UL-kärror var fullbokade.

Bild
Himmelsblå himmel och pilotdiskussion. Himmelskt!

Bild
Stugan har snart nya fina fönster hela vägen runt.
Stort tack för detta, Håkan Svensson!

Bild
Bild
Bild
Bild
Efter lite fjäsk kommer Flygkatt Lisa fram från sitt skyddsrum.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Allt har dock ett slut

Bild

Skriv svar