kolla in denna, 1,28 i bredd bra sikt, inte så snabb samma som Eurostar. men 90 liter i tanken. bra när man flyger själv och långt http://www.archaid.se/7up/a22/a22.htm
Inte så tokig.
Rymlig även för långa personer.
Ljus.
Bra för fotografering om man lyfter bort dörren (och binder fast kameran)
Fräckt med STOL-egenskaperna.
Lätt insteg med ratt.
Vill minnas att delar av vingen är duk.
Kombinerad klaff/skevroder.
Längre än vad tanken rymmer i en zephyr eller dynamic vill jag inte flyga i sträck utan paus tror jag nästan. Den ser inte så sportig ut, den där A-22:an. Men ordna ner en så vi kan provflyga lite?
Måste nog säga att denna inte riktigt når upp till Dynamicen eller Zephyren...jag har iofs inte sett denna, men bedömningen utifrån bilder osv blir sådan...
Kolla priset !
Start landning 50-60 meter. Sidvinden är inga problem mer, vi kan landa på tvären på banan
Kupe bredd!
Högvingat lätt att stiga in och ut.
Fotograferingsvänligt
Glidtal
OK det är inte lika snyggt som Dynamic, MCR, m.fl i den stilen. Men det är bara när du står på marken utanför du ser detta !
Nackdel Stege behövs vid tankning.
sedan kan jag inte släppa tanken på Xenon 2 http://www.flyboat.no/
Ok, nu skall jag inte lägga mig i er klubbs diskussioner om kommande flygplan, men notera att priset är i DKr och det är nu allmänt känt att det troligen inte går att handla momsfritt via Danmark efter årsskiftet. Förvisso är priset inte så högt ändå, men man hamnar närmare andra alternativ. FK9 har det pratats om innan, det är ett snyggt plan tycker jag, men detta utan att ens ha sett ett i verkligheten.
FCG är nog värd mer för klubben än vad man kan få ut i pengar känns det som...
Synd att göra sig av med PPL-kärran också...bättre att försöka få mer flygtid på den...
Njae. Så länge FCG bär sig någerlunda ekonomiskt så ser jag ingen anledning att göra något så drastiskt som att avveckla PPL-verksamheten i klubben. Det borde till krafttag för att få fler PPL:ande medlemmar, men det är en annan punk på dagordningen så att säga.