Tjohej!
Normalt hos oss är att vi korsar fältet på 1500 fot parallellt med taxistråket om man vill se vindstruten (söder om stråket blir det då om man flyger vänstersits) för att sen sjunka till 1200 och ansluta till medvinden 22. Jag har fått lära mig att ta ut 1 steg klaff på medvinden tvärs mittpunkten på banan, då har du fått ner farten tillräckligt för att det inte är några problem alls att gå in på bas vid kraftledningsgatan. Och det var i vår Zephyr, som var hal som en ål. Ser att du flyger varvet på ditt första försök utan att egentligen gå in på bas - medvinden till final är egentligen bara en större sväng, då blir det lätt så att farten är hög på final. Bättre att flyga som du gjorde med Poul, då är det gott om tid att få ner fart, ta ut klaff och hålla koll ut till höger för ev. ankommande trafik på basen.
Om bana i användning är känd kan man ju ansluta på medvinden istället för att korsa banan. Då blir det ännu mer tid att ta ner farten och i lugn och ro se framförvarande landa.
Det för en rakt över Sjunkaröd...
Du menar
förbi hoppas jag.
Lurigt det där med att vi oftast har sidvind. Vi har ju ingen trafikledning så det är du som pilot som avgör vilken bana som är lämpligast - det finns ett vindkraftverk vid Vinslöv som syns tydligt, brukar vara en bra hjälp för att avgöra vindriktning. Kollar man struten och kommer ihåg att ökande vind vrider sig åt högre gradtal om den tilltar så får man välja därefter.
Vi har ju som bekant inte angett något varv och då gäller vänstervarv, därför vänstervarv på båda. Vi kommer inte undan problemet genom att lägga om varven, den enda lösningen vi skulle ha isåfall vore att alltid starta 22 och landa 04, detta för att strulpellen bor där han gör. Och en sån lösning är givetvis omöjlig.
Förr om åren kunde vi iaktta ganska kreativa sätt att angöra både trafikvarv och bana. Vi har haft plan som landat på 04 och 22 samtidigt. En period var det populärt att ropa upp nånstans kring Eslöv (något överdrivet men men) att man gick in på "lång final" varpå alla stackare som låg i varvet snällt fick bida sin tid tills ropande hade lämnat banan - det där fick vi sätta stopp för. Nuförtiden har folk bättre koll - troligen för att man har bättre digitala hjälpmedel än en tummad kopia av SvFF från 1900-frösihjäl.