Klubbdagbok 2017 mars

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Klubbdagbok 2017 mars

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Mars månad - vår månad!
Förhoppningsvis får vi bättre väder och mer flygning än under februari.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Fin frostig morgon från i söndags. Det var ännu minusgrader när jag körde dit vid åttatiden.

https://youtu.be/tGRcALlzAgA

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

ICM och LDY startar bana 21. Också från i söndags 12 mars.

12-13-tiden.

https://youtu.be/0rJfr5Ibduc

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Var nere på klubben nu i morse. Lade dit en ny kudde i VPL som åtminstone kan ersätta en av de två trasiga. Frostvärmaren var placerad i planet, men inte inkopplad.

I stugan såg jag att någon vänlig själ lagt dit en musmatta.

Letade efter pappersmanual för AvMap EKP IV gps´en men hittar ingen varken i väskan eller i pärmen för VPL. Det enda som nämns i Dynon-manualen är HSI-funktionen som använder gps´en som källa, så mitt minne var lite väl optimistiskt där. I pärmen finns dock manualer för radion och transponder, samt några papper ang. kommunikation med AvMap för software update.

Blåsigt idag, metarn visade nyligen 20kt på ESMS. Kändes dock inte alls lika mycket ute på banan som när jag gick vid hangarerna där det var rena blåshålet. Faktiskt jämn och fin vind på banan.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Skånes flygsportförbund årsmöte i dag onsdag 15 mars

I kväll är det årsmöte i Skånes flygsportförbund, ett av Sveriges mest aktiva (min uppfattning). Nåväl vill du veta vad som hände 2106? Följ länken!
www.flygsport.nu/globalassets/skanes-fl ... -final.pdf

Anders S

Radiorollspelet

Inlägg av Anders S »

Nu är radiorollspelet 2016/2017 avslutat efter hela 12 träffar. Den första var mellan jul och nyår, sedan har vi setts i klubbstugan på söndagsförmiddagar och flugit suddgummin.

Deltagarna har förbättrat sin förmåga otroligt mycket. Att det dessutom varit trevligt att träffas gör inte saken sämre.

Igår kom belöningen för de flitiga deltagarna: Ett besök på ATCC med föredrag och rundvisning samt lite snack med flygledarna.

Nu ska kunskaperna omsättas i praktik då det goda flygvädret förhoppningsvis snart återvänder.

Nästa vinter kör vi samma rollspel igen. Haka på då, du med!

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Instämmer med Anders, var precis lagom långt också. Vi fick så mycket information vi orkade ta in. Följande är vad jag minns utan anteckningar. Fyll gärna i ni andra!

Som jag minns de hade de främst två ATC-relaterade skärmar stående men bara en med kartbild, sen en mindre liggande med någon info på vänstersidan och "knappar" med kortnummer att ringa på högersidan, samt en backupskärm stående till vänster och denna sista var den enda windowsbaserade. De andra hade EuroCat baserat på Linux. Den skärmen som hade själva kartbilden var av formatet "på höjden" snarare än det vi är vana vid. Kustlinjerna var väldigt svagt markerade så det var inte helt lätt att orientera sig först. Koderna för luftfarkoster var det viktiga, och de ändrades gradvis mellan tre olika färger beroende på i vilken fas de var för flygledarnas ansvar. Symbolerna hade svansar som med punkter indikerade var de senast kommunicerat.

Flygledarna pratade med oss och svarade på frågor samtidigt som de jobbade, men det var ganska lugnt denna fredagskväll. Typ kommunikation varannan minut.
180 st flygledare anställda i Malmö som jobbar i treskift.
En färdplan som lämnas in vidarebefordras inte till något annat land via internet (vore alltför sårbart), utan rings dit från FPC i Stockholm.

Samma länk, ca 2 års utbildning.
http://www.bliflygledare.nu
http://www.lfv.se/bli-flygledare

Ska lägga till att på Malmö ATCC finns endast tre flygledare med aktiva cert varav Daniel är en av dem. Det nämndes hur flygutbildning ingått fullt ut i utbildningen tidigare hela vägen till tidigare A-cert (nuvarande PPL), och sen minskats ner alltmer, till nuvarande situation där de endast behöver ha åkt med några gånger med allmänflyg. Riskerar förstås minska förståelsen för hur det upplevs från "andra sidan".

Ett par bilder från själva ATC-salen. Den ser mer öde ut än den verkligen var.
Bild
Bild
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Landningstävling på ESME med oplanerad miniutflykt till Höga

I dag söndag hade Eslöv bjudit in till Landningsträning (tävling). Prognoserna för dagen visade på bra väder på förmiddagen, ja fram till i a f klockan 14.

Vi var några stycken som tyckte detta skulle vara trevligt och drog i väg strax efter kl 9. Jag hade Ludvig, en av våra unga killar i SG. Tomas och Joakim hade Elias i CM. När vi lyfte så hade vi bra väder i metarna för Sturup och Kastrup. Några tunna molnslöjor passerades mellan 600 till 1000 fot. På 1300 fot tog vi kurs mot ESME. I höjd med Lund så stod det dock klart att molnen var marknära på ESME, över radion konstaterades att det var dålig sikt med marknära moln. Vi styrde upp mot Landskrona, väl där så såg det ännu bättre ut mot Helsingborg och Höganäs. Så det blev Höganäs.

Väl i Höganäs blev det en rundvandring i hangaren, här beskådade vi flera nya fina flygplan. Sedan släpptes vi in i deras klubbstuga för fika och flygsnack.

Vädret blev bättre på Eslöv så vi lättade och letade oss fram mellan, över och under moln dit. Här blåste det från öster och tävlingsbanan var upplag för vind från väster. Vi genomförde dock träningen i medvind.

Det annalkande regn- och snövädret från väster fick oss att flyga hem igen snabbt som bara den. Väl hemma var de årsmöte i klubbstugan med en drygt tjugotal av medlemmarna på plats.

Nu hoppas vi bara på riktigt bra väder och en härlig flygsäsong.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

En vanlig onsdag eller...

Äntligen en fin dag med vind rakt (nästan) i bana 21. Dock bara Roland bokad för skolning. Själv tog jag apostlahästarna de fem kilometrarna ut till fältet. Var där i god tid och passade på att flyga ett pass tävlingslandningar. Roland kom och flög sedan en timme EK.

När jag sitter där i klubbstugan så dyker plötsligt en norrbagge upp! Nämligen norska landslagets lagledare Kurt Norvik! Så det blev tävlingssnack och då i synnerhet om WPFC2017. www.wpfc2017.at

Sen kom Fredrik H och tog två SOL. Bo L kom för att ge Lisa, våran huskatt, kvällsmålet. Sen gick hag tillbaks hem.

Det blev över 20000 steg och 15 km idag. Bra för tävlingsformen.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Det stämmer, mycket fin dag. Fick filmat 6 av Rolands landningar och när jag hade 15 minuter kvar att stanna blev jag övertalad att göra några studsar.

Håkan siade hotfullt om att gräset kommer att behöva börja klippas inom en vecka. Här en pryl ej att underskatta för att komma i UL-form. Väldigt kostnadseffektiv.
Det behövs en frivillig för att testa ifall en dags arbete är tillräcklig för fältet. Går det snabbare kan den personen även jämna till vägen medelst rullebär fylld med asfaltskross.
Och just det ja, jag råkade förstöra samtliga borrmaskiner, så portarna måste nu vevas för hand. Ca 400 varv åt varje håll.

Bild

Oxå bytte jag ut kaffet mot ett lite hälsosammare alternativ. Ni behöver inte tacka.
Bild

Till något helt annat, har skänkt lite kalenderbitarmaterial till klubbstugan, varav tre är någorlunda läsbara.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Roland Lindoff landar VSG 22:e mars
https://youtu.be/0zXPR-C2EIs

Räknar det till sju studsar, sen gjorde han minst en till som jag inte orkade springa ut och filma, och just där var det typiskt lite intressant "ballooning" eller vad det kallas.

1080@60 fps med FOV Narrow

Funkar ändå inget vidare på avstånd. Står man vid mitten av banan är planet bara en liten prick vid tröskeln.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Torsdagens nöjen 23:e mars. Hade egentligen bara åkt ner för att kolla när Bo och Andreas Hansson från Sövde monterade växellådan på VPL, men så ville Samir flyga. Får erkänna att jag var lite intresserad innan han frågade oxå då kvällen var helt vindstilla och det är sällan man får den typen av träning. Tiden man spenderar på finalen blir exempelvis kortare, så det kan vara smart att ta ut ett större varv eller sjunka mer på basen än vanligt.

Samir studs och bedömnings till fullstopp (han flyger själv)
https://www.youtube.com/watch?v=QUxvFMdNKQg

edit:
I både första och andra filmen håller jag högre fart på finalen än normalt, brukar ligga runt 55kt, här är det 60 eller strax över. Det var en tanke om ökad stabilitet när planet var fulltankat, men det är troligen feltänkt.
Sätter jag ner planet nära tröskeln på Fridhem så har jag lätt stopp på det vid mitten av banan, ofta utan bromsar, därav visste jag att en sättning i mitten på banan skulle räcka för fullstopp, men fick ju använda bromsarna. Har alltid tredje klaff på Fridhem för fullstopp, såvida det inte blåser 10kt eller mer rakt i banan. Efter start västerut bana 28 kunde jag inte hitta Fridhem för TnG efter att ha startat därifrån. Ett skäl kan vara att jag anslöt från ett nytt håll (norrifrån österut) för första gången, och att flyga mot solen verkar göra allting svårare.

Även ett par exempel på överdrivet självförtroende när det gäller att landa utan klaff i vindstilla på bana 21. Som sagt, tiden kortas ner på finalen och farten blir lätt för hög utan vind eller i rak sidvind. Glidbanan behöver bli ganska flack för att inte dyka upp fart, och utan klaff blir nosläget desto högre för att inte sjunka igenom och sen vet man att stallfarten är något högre så man vill hålla extra marginal för det. Blåser det däremot 10kt rakt i banan är skillnaden inte så stor mot en normal landning.

Fridhemstripp med Samir 23 mars -17 (reupload) 6:39
https://www.youtube.com/watch?v=sgI040kyHH8

Landningar utan klaff med VSG 23 mars 2017 (reupload) 6:20
https://www.youtube.com/watch?v=xL-8I_DLgGU
Senast redigerad av 4 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Lördagens videoskörd :)

Bo introduktionsflyger med Roland i VSG (Eventuellt ny medlem som kan hjälpa oss med UL-planen. Endast start, taxning och samling runt planet)
https://www.youtube.com/watch?v=PWH-MY8Tfs8

Följande är kanske den bästa hittills bild- och ljusmässigt och även avseende vinkel på kameran. Inget störigt motljus denna gång. Märker det att filmar man mot solen framhävs alla fläckar på rutan osv som inte syns så mycket i verkligheten. Landningarna kom inte med då jag stängde av kameran när jag trodde jag satte på den. Tyvärr är det ytterligare ett stressmoment att rigga upp kameran, särskilt som man oftast är sent på det.
Lördagsflygning med SEVSG den 25 mars 2017 (start 03, flyger förbi Falsterbohus, Måkläppen, rundar fyren och tillbaka)
https://www.youtube.com/watch?v=tHqDrY0soOk

SE-ICM och SE-MIL landar bana 21 (Katten Lisa inleder. Jocke tränar sidvind från höger och sen kommer en kärra från Eslöv med tre personer ombord.)
https://www.youtube.com/watch?v=T0Ge0Pe7bok

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Ny sensorenhet för väderstationen monterades igår. Så nu ska den fungera även om vädret är mulet.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
samir

Inlägg av samir »

Henrik skrev:Ny sensorenhet för väderstationen monterades igår. Så nu ska den fungera även om vädret är mulet.
Väder information syns en liten stund (ca. 10 sec.) och sen blir allt vit som du ser på bilden.

Bild

Bild

Skriv svar