Lyftkraften

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Nisse

Lyftkraften

Inlägg av Nisse »

En del påstår att vingen får sin lyftkraft av luftens tryck på vingens undersida. Andra påstår att luftströmmens längre färdväg på vingens ovansida skapar ett undertryck som lyfter vingen.

Det märkliga är att det verkar som om ingen tycker att det kan vara en kombination - vilket kanske skulle kunna vara den mest logiska förklaringen.

Så ... varför lyfter vingen?

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Min fysikbok (Walker, J S: Physics) har följande illustration:

Bild
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Men om du blåser motsvarande som vid "the Bernoulli effect" fast på papprets undersida så lyfter det sig då också. Detta talar då för att det skulle vara en kombination.

Om det är en kombination, varför är de flesta så kategoriskt för det ena ELLER andra alternativet?

Walker talar bara om ETT alternativ (vilket kanske kan förklaras av att det är Bernoullieffekten han vill beskriva).

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Varför ska vi glömma honom? Principerna gäller, väl? Att skillnader i tryck genererar lyft är väl alla överens om?
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

I flygets begynnelse förmodar jag att luftens tryck på vingens undersida var den vedertagna förklaringen till lyftkraften - eftersom denna teori är lättast att praktiskt förstå. Bernoulli framstår nu som en parantes i sammanhanget. Men hade han helt fel? Kanske är det inte undertrycket som lyfter utan den accelererade luften på vingens ovansida när den sveper ner bakom vingen? Hade han fokuserat 4 dm längre bak på vingen hade hans teorier kanske fortfarande haft relevans?

Jag har inga formler att bifoga .. :wink:

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Wikipedia har (som vanligt, eller oftast) en bra artikel om ämnet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lift_%28force%29
Henrik Persson

Skriv svar