Klubbdagbok juni 2011

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Klubbdagbok juni 2011

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Dagen bjuder på riktigt fint väder lovar gott inför helgens stora begivenhet

EAA FLY IN på ESME (Eslöv) www.flyin.se

Vi ses där!

8)

Användarvisningsbild
Sten Johnson
Kontakt:

Inlägg av Sten Johnson »

Japp! det skall blir roligt. Många plan, mycket flygsnack, kanske en teckning. Jag skall hjälpa till med ungdomsflyget. Jag minns alla glädjestrålande barnansikten från förra året. En riktig höjdare! Som sagt, vi ses där.

Hälsningar Sten

PS. Är det någon som behöver en autopilot, navigatör eller bara sällskap. Jag gillar både sillmackor och våfflor plus att flyga.
Bild från ett tidigare fly in på Eslöv.
Bild

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Någon som noterade Peters medverkan på TV4 häromdagen. Frun upplyste mig om att det var flyg på tv och minsann...var det inte Peter och hans trike som var på TV:n?

Det börjar 02:24 in i programmet och varar ca 1 minut. (Innan klippet får man tyvärr genomlida lite reklam...)

http://www.tv4play.se/hem_och_fritid/fy ... id=1656999
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Inget buller bara mysigt muller

Var upp till Eslöv i kväll för att få koll på läget. Jag skall ju bemanna Skånes Flygsportförbunds monter imorgon.

Jo men, där var det muller, små och stora var där, iallafall så började dom anlända. Ca 60 talet olika flygplan på plats vid 1830 tiden då jag flög hemåt. Några på final så fler blir det innna kväll.

Vi ses där imorgon och på söndag!

8)

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Blev ett par timmar spenderade på fältet även idag. När jag först anlände så stod en Icarus C42 (SE-YVO) på backen och ytterligare en på inflygning (SE-VIB). Lennart A underhöll gästerna och jag kom lägligt för att avlösa honom.

Herrarna i kärrorna är ute och flygsemestrar och har gjort så sedan i onsdags. Nu trillade de ner på vårt lilla fält efter att ha tittat till ESMI och österlen.

När C42:orna åkt vidare mot Höganäs så micklade jag lite med webbkamerorna och fick igång alltihop igen efter senaste åskan. Nu klarar vi oss nog tills nästa åskväder.

Och så blev det ju lite flugit också! Först några studsar på egen hand och sen åkte jag och Håkan en runda i VPL innan Owe tog min plats och VPL åkte till Eslöv. Och så var Sven K nere och fixade med vår trasiga bensinslang som nu åter ska fungera.

Fin dag, synd att kärrorna mest stod på backen..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

EAA FLY IN Eslöv

Idag var det EAAs Fly IN på Eslöv. Dynamicen med autopilot och Daniel i vänstersits.

Daniel har lovat lite bilder så det kommr väl. Peterl var där med sin Trike och massor med annat flyg bla en DC-3a!

Imorgon är det huvuddag och kanske vi får ännu fler flygplan på plats då. Idag var där nog 200!

8)

bassammatti

EAA FLY IN på ESME (Eslöv)

Inlägg av bassammatti »

Bilder från FlyInBild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

EK?

I går kväll flög Jens sin första EK detta ledde till följande rubrik på vår hemsida.

"Grattis Jens till din första EK med tiken" :?

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Nu har tiken blivit triken. :-)
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Det var fantastiskt roligt att det stod tiken :lol:
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

1000 timmar service på VLZ

Så har vår Eurostar VLZ kommit upp i 1000 flygtimmar och det är dags för en omfattande service och genomgång. Mitt i bästa flygsäsong men ok när dimman ligger tät. ett kraftigt regn i samband med dito åska har åkat fuktigheten till 100% och det klibbar vid kroppen.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Nationaldag 6 juni

Svenska flaggans dag, Sveriges nationaldag, och Skydivers från ovan. Vi sitter och avvaktar att vinden skall vrida upp i en banriktning och helst mojna lite. Vad händer då? Jo det dimper ner ett gäng från Skydivers i sina fallskärmar. dom skall uppvisningshoppa vid Entré i Trelleborg.
Bild
Bild
Senast redigerad av 1 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

En lördag i juni på Slätten

Kommer ut på tidig förmiddag och finner en familj som picknickar i gräset. Farsan är uppe och flyger med Jörgen J i Triken.
Bild
Näset från ovan, flygfält, ridanläggning, golfbana, en underbar sandstrand och sommar, sommar...
Bild
Peter L på väg ut till TakeOff!
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Besiktning av VLZ

Så var det tid för besiktning av "Ludde". Två äldre herrar argusögon granskar ingående. "Lite smutsig på undersidan, men annars ok!" Johnny luftade CeGe och på det hela taget en rätt bra dag på Slätten.
Bild
Lite goda råd från en gentleman till en annan.
Bild
Och så lite pappersarbete!
Bild
Fint flugväder så vingarna kräver rengöring!
Bild
Bild

Användarvisningsbild
NisseWesterlund

Tripp till Hadsund, Danmark

Inlägg av NisseWesterlund »

Efter en tids uppehåll av olika orsaker är det skönt att vara back in the saddle igen. PC med Håkan gick fint strax innan påsk och sedan har jag studsat som en gummiboll på ESTT för att få in den där sköna känslan av att landa VPL på rätt köl.

Årets första, men definitivt inte sista, långtur gick till Hadsund i Danmark. Jag har hittat en potentiell samarbetspartner i denna lilla by och istället för att köra 4.5 timmari bil, tyckte jag (och min kollega) att det skulle vara roligare att flyga 1.5 h i egen maskin! Sagt och gjort. Färdplanering enligt regelboken och inlämnad flight plan kvällen innan för hoppet över sundet. Första benet gick mellan ESTT och ESGH (Grönholt) som är ett lappat och lagat gammalt asfaltfält strax nordöst om Hilleröd. Bana 11-29 gäller och området är extremt bullerkänsligt. Läs hemsidan noga innan ni landar! Det krävs PPR enligt en speciell mall man kan hitta på deras hemsida och motoruppkörning samt inflygningsvägar är lite speciella. Inget krångligt eller komplicerat, men dock viktigt att hålla koll på. Att inte skriva i flygfältsloggen kan också bli dyrt: 1000 DKK om man missar den detaljen. Ett ULAC landar dock för blott 100 DKK. Landar ni bana 29 kan det vara bra att hålla lite extra höjd på finalen eftersom det är ett skogsområde precis innan banan. Inte helt olikt Sövdes bana 30, faktiskt. Vidare är fältet helt öppet för allmänheten så när jag taxade dök det upp en lastbil som skulle korsa fältet. Håll utkik!

I Grönholt hämtade jag upp min kollega och startade sedan bana 29. Autopiloten låstes direkt på Grenå och molnbasen tvingade oss att stanna på måttliga 1800 fot, marschfart 105 knop. Efter brytpunkt Grenå knappades EKHS in på GPS:en och autopiloten fick återigen ta över spaken. EKHS (Hadsund) är ett litet gräsfält som faktiskt även har en nygjord helikopterplatta. Halvlångt gräs och rätt mjuk bana, och just i dag låg vinden rakt i nosen på bana 27, 16-17 knop. Banan är rätt smal, 18 meter, men i övrigt helt okej. Klubbstugan står olåst och där inne hittar man loggbok och postlåda för betalning av landningsavgift (50 DKK, man kan även betala via nätet på EKHS om man vill. Det går dock _inte_ på EKGH där man måste ha jämna pengar, DKK eller EUR). Någon taxi lyckades vi däremot inte hitta, men plötsligt dyker fältansvarige upp i en skåpbil och erbjuder oss skjuts in till Hadsund. Vilken service!

Därefter möte i några timmar och sedan tillbaka till fältet vid tretiden. På vägen tillbaka till EKHS ringer jag FPC och lägger in en ny flightplan från EKGH till ESTT. Vädret har nu klarnat ytterligare och efter start bana 27 stiger vi raskt till FL040. (Mellan EKHS och EKGH råder E-luft upp till FL065) Under vägen passerar vi ett antal småfält, och håller koll på radiotrafiken för respektive fält. När vi närmar oss kusten sjunker vi till <2500 ft eftersom vi där har lite TMA och annat mög. Inflygningen mot EKGH blir lite annorlunda än man är van vid: Pga bullerskäl får man göra en överflygning längs med fältet, kolla vind och sedan göra en 180 graders sväng om man som i vårt fall kom från väster och skulle landa västerut. Återigen inget komplicerat, men viktigt att inte bullra i onödan, naturligtvis. Landning, landningsavgift, loggboksskrivande, dumpa kollegan och därefter start västerut igen, stig till 2000 ft och sedan 180 graders sväng mot Sverige igen efter att CPH info ropats upp och färdplan aktiverats. Autopiloten inställd på MISBI och jag blir överlämnad till SWE Ctlr i god tid. Därefter autopilot direkt ESTT! Landning någon minut innan Håkan som kommer från Kristianstad, avsluta färdplan via telefon och därefter gemensam flygplanstvätt (mycket flugor såhär års!)

Sammanfattningsvis en riktigt kul tripp med många roliga moment, lite annorlunda fält med annorlunda regler. Min ICAO-karta fyllde sitt syfte och noggranna förberedelser gjorde att allt flöt riktigt bra! VPL är dessutom med sin utrustning fantastisk som resemaskin. Nu ska jag in och boka nästa långtur i MWL...Gotland kanske?

Hälsningar
Nils

PS. Det blev tyvärr inte tillfälle att ta några bilder DS.

Skriv svar