Nya webbkameror
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
Nya webbkameror
Jag har budat hem ett par bra axiskameror (en 210A, nästan likadan som sitter på hangarväggen, och en 207MW, som är som den som satt i hangaren fast med trådlöst nät) för "billiga" pengar på tradera, och tänkte att vi får hitta något sätt att få dem att göra nytta på fältet!
207:an kan sättas i hangaren, det var ett bra ställe att ha en kamera på. Men nu råkade jag buda hem en till..så var ska vi sätta den (om nu båda hamnar på fältet)?
207:an kan sättas i hangaren, det var ett bra ställe att ha en kamera på. Men nu råkade jag buda hem en till..så var ska vi sätta den (om nu båda hamnar på fältet)?
Henrik Persson
Re: Nya webbkameror
Henrik skrev:Men nu råkade jag buda hem en till..så var ska vi sätta den (om nu båda hamnar på fältet)?
1) Antingen på lilla vindstruten i hörnet vid bana 21 och riktas mot stugan,hangaren och parkeringen. Stolpen bör förstärkas i marken ordentligt med betong. jag får gräva för kabeln om det behövs.
2) Eller på den stora vindstruten mitt i banan och riktas mot stugan och hangaren och jag får gräva också här för kabeln om det behövs.
3)Ett alternativ att sätta en stolpe vid parkeringen och kameran riktas mot tankstationen ,hangaren och stugan.
Jag föredrar alternativ 1
Jag håller med Samir att vid lill-struten i bana 21 hörnet skulle vara bra. Då ser man stugan och hela flygplansparkeringen, det gör man inte idag.
En kamera i hörnet bana 21, en kamera inne i hangaren och en kamera så man ser tankanläggningen är mitt förslag. Då täcker vi det mesta med tre kameror.
En kamera i hörnet bana 21, en kamera inne i hangaren och en kamera så man ser tankanläggningen är mitt förslag. Då täcker vi det mesta med tre kameror.
- Hakan Sjoberg
Kamra placering
Vi hade en gång planer på en kamera och vindstruts stolpe vid nordöstra hörnet. Där vi har haft en vindstrut och idag står en mindre stolpe.
Med två kamrer här så ser vi både flygfältet och ytan framför hangarer bort till tanken.
Med två kamrer här så ser vi både flygfältet och ytan framför hangarer bort till tanken.
En gång hade jag grävt själva banan, det är inte svårt nu att gräva upp plattanHenrik skrev:Vindstruten är problem, måste dras ström hela vägen dit och nätverkskablage som tåler väder och vind. Och då måste vi gräva upp "plattan"..
Vi kan gräva en 10 cm rak linje från stugan till kanten av plattan och sen 90° höger till stolpen. Vi kan skydda kabeln i tjock slang hela vägen. Inget är omöjligt om viljan finns. Jag måste säga att vyn på våran webkamera nu går mig på nerverna.
Hit bara med kamerorna och fråga efter hjälp, ideer och material, jag tror att många är positiva till en kamera vid lilla struten.
Kanske det blir roligt i år och vi kan se hela fältområdet täckt med en halv meter is som förra året.
mvh
- Hakan Sjoberg
Kamerastolpe
Vi får göra en arbetslista.
Vi behöver en stolpe och stolprör.
Pyramidbyggaren får schakta.
Vem kan montera kamrorna?
Jag skall se om jag kan få fram stolpe och stolprör. Mer följer!
Vi behöver en stolpe och stolprör.
Pyramidbyggaren får schakta.
Vem kan montera kamrorna?
Jag skall se om jag kan få fram stolpe och stolprör. Mer följer!
Nu ska vi tänka efter innan vi drar igång!
Montera kamerorna klarar vi själv.. Men jag vill inte ha två värdefullakameror hängande på låg höjd där de lätt kan bli tjuvade, så då måste pålen vara hög. Och jag tänker inte medverka till att ha en hög påle stående vid tröskeln. Det räcker med det som sticker upp som det är nu.
Kan vi inte hitta något annat kreativt ställe att montera på?
Montera kamerorna klarar vi själv.. Men jag vill inte ha två värdefullakameror hängande på låg höjd där de lätt kan bli tjuvade, så då måste pålen vara hög. Och jag tänker inte medverka till att ha en hög påle stående vid tröskeln. Det räcker med det som sticker upp som det är nu.
Kan vi inte hitta något annat kreativt ställe att montera på?
Henrik Persson
* En webkamera inne i hangaren skulle vara mycket uppskattad även om Kalle Kalle är inte längre finns.
Det är verkligen sant att " Det var bättre förut".
* Har någon kollat plattorna till 21 och 03 ? finns dom kvar efter snowsmältning eller de har spolats bort?
Vi ses denna helg, vi hoppas att vädret tillåter mycket flygning. Jag är nästan glömde adressen till flygfältet.
MVH
- Hakan Sjoberg
Bannumrering
Jodå, våra bannumreingar finns kvar. Behöver dock rengöras vad det lider. Dom syns dock fortfarande från luften!

...och efter några vändor till, kassering av en router och en switch (jag hade lite grejer över, så nu fungerar Wifit i stugan igen också) samt lite nertid av allt med IT, ett antal extravändor till fältet och en ängels tålamod fungerar allt till slut som det ska.
Vi borde fixa åskskydd för övrigt..
Vi borde fixa åskskydd för övrigt..
Henrik Persson