Klubbdagbok 2018 september

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Nymålat

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Dags för täckfärg. Målningen av klubbstugan går framåt lite åtgången.

Idag målades vindskivan!
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Målning pågår

Oddvar målar! Inte konstnär men det är inte avsikten.
Bild

Se kom det regn och en liten höststorm.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Utstädning

Idag åkte våra trasiga stolar till tippen tillsammans med annat. Kändes rent och fint i stugan.

Målningen utvändigt fortsatte.

Vi plockade även in en de flesta konerna för att inte en höststorm skulle ta dom.

VSG blev servad.

Åkrarna blev plöjda.

Höst!

Koner i en hög. Rengöring väntar sen in hangaren för vinterförvaring.
Bild

Hösttecken, plöjning och skurar!
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Söndag med hopptävling

Idag var det hopptävlingar på Fredshög. Vi undviker upprepade start och landningsövningar när dom har tävling. Inget problem idag att hålla det löftet när sidvinden stundtals blev upp mot 20 knop!

Teorikurs på förmiddagen. Per och Oddvar målade på klubbstugan. Så när jag kom dit kunde vi flytta Hakiställningen till östra gaveln. Detaljer som fönster inklädnad och östra gaveln kvar. Sen lite inomhus.

Magnus kom upp på en tur och fick veta hur man sidvindlandar.

Konerna ställdes upp för rengörning, lagning och sen vinterförvaring.

Hoppla galopp
BildBild

Fasadmålning av östra gaveln kvar.
Bild

Oddvar målar sista hörnet i sydöst.
Bild

Vem fixar konerna?
Bild
[/quote]

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Mitt i veckan

Fullmåne, stormigt och höst.

På slätten är det ganska stilla. Dock landade en ”sexig” Piper. Han parkerade och stannar någon dag.

Fullmåne! Den syntes även på vår webbkamera! Se övre vänster hörn!
BildBild

Sexsitsig Piper!
Bild

Liten höststorm!
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Planeringen som sprack

Torsdag 27 jag och Johnny skulle byta hängrännor och montera stuprör. Träfftid på klubben halvelva. Jag på ett försenat möte och kom till klubben först närmare tolv. Då hade Johmny demonterat hängrännan i norr, och konstaterat att vi hade fått fel dimension! ☹️
Nåväl, sånt händer bi kör och byter. Jag körde och fixade släp och så drog vi till Woodys. Som blivit uppköpta av Beijer och naturligtvis så hade man nu en ny leverantör! ☹️ Man kunde därmed inte ta de felaktiga rännorna i retur. Inte helker hade man ”vår” dimension i sortimentet. Åter till klubben och en sökning på webben. Bauhaus på Svågertorp hade vad vi efterfrågade. 😊 Så det var bara att dra dit och fixa det.
De felaktiga får vi väl sälja på Blocket?!

Johnnys tid var ute och väl tillbaks på Slätten så bestämde jag mig får att köra till gräsklippning då det blåste lite förmycket för målning.

Efter fyra varv på banan så skulle jag ta paus och körde in via fältkanten. Donk! Sten i klippaggregatet! 😂 och inte nog med det! Remmen hoppade av!

Ända ljusglimten på dagen var att Marcus hade dragit till Gävle/Sandviken (ESSK) med ICM.

Ingen hängränna!
Bild

Ingen rem!
Bild
[/list]

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Elias kom nere från Hässleholm med SEVSA igår och vi gjorde en skånerundtur till några småfält. Planet har en intressant Woodcomp-propeller med sabelformade blad som ska utgöra en bra kompromiss mellan stig och cruise. Även 100 hk. Jag upplevde nog att den stack i väg som VSG vid start, möjligen aningen mer tryck i accelerationen, men sen ligger den lätt på 90 kt vid 4200 rpm. Han kan även ligga på 100 kt i marschfart, men sa att där blir det mer skakigt. De har en Dynon motsvarande vänstra i VPL med backupklockor och analoga för motorn. Känns som en lyxvariant av Eurostar. Jag testade en landning på 21 från högersits, vilket gick ok, det är främst skruvgasen man vill vända upp och ner på. Med vanlig trottel är skillnaden mycket mindre.

Senare blev det roteflygning till Sövde. Bo var där och deltog i pricklandningstävling med segelflyget, både som funktionär och pilot som jag förstod det. Bo demonstrerade Grob 109E (tror den heter så), en motorseglare med 16,5 m spännvidd. Han beskrev den som ett slagskepp jämfört mot våra UL. Kändes som ett segelplan, kanske till och med lite som jag minns PA28:an. Trög i roll och lite mer utmaning att flyga helt enkelt. Krävde mer sidroder vid ingång i svängar än UL. Provade även några lättare gungor och alltid gick som förväntat. Man satt väldigt bakåtlutat, modell F-16, även om ryggstöden var justerbara. Axelremmarna kom ut ur ryggstödet, och där var en annan variant på fyrpunktslåsningen.
Sporrhjul också, provade ett par landningar på bana 30 och segelstråket och det gick rätt bra. Kändes som en nos hög landning med VPL, bortsett från att vi talar om en tung pjäs. Den har inga klaffar men spoilers som man reglerar steglöst inför landning. Att hitta känslan för det var liksom A och O, för tog man i för mycket blev det rejält sjunk. Kändes som värsta vingglidningen, och det kan ju bli lite väl spännande över en trädridå. Annars var det att man håller kvar nos hög efter sättning och aktar sig för att dra max spoilers då ytterläget aktiverar hjulbromsarna. Planer skulle kunna ställa sig på nosen. Det allra mest utmanande var taxningen, jag såg inget över noskåpan men inte så mycket det, utan att planet behåller momentum från roderinputen långt efter att man nollställt. Extremt svårt att hålla en rak kurs, och man fick verkligen ligga steget före i tanken för att lyckas. Max sidroder låser också endera hjulet, så där är inte vår variant av tåspetsbromsar. Var även ställbar propeller via en liten "aktersnurra", ett snöre med ett handtag man drog i. Den var lite knepig att få till, men ställde om mellan cruise (varvet blir max 2500 rpm) och stig (varvet kan gå över 3000 rpm). Enligt Bo skulle det inte gå att starta på cruise setting. Ja, kanske hade det gått på en mycket lång bana som Sturup 17-35. Vid avstängd motor finns även ett läge för att flöjla propellern. Annars var det knop och fot på klockorna.

Blir film på de här prylarna sen.

Innan Sövdeturen flög jag en lottvinst från Öppet hus. Var en tioåring som heter Dante och skulle få ett pass på ca 20 min. Tror hans farsa är dansk och har besökt oss rätt många gånger, de bor alldeles i närheten och har sett mycket av våra plan från marken. Grabben var inte direkt flygintresserad, ville inte spaka och sa att han brukade vara flygrädd vanligtvis. Vi flög runt några moln vid 2500 ´över Näset, sen fullstopp på Fridhem och en studs på 21. Inget illamående, försökte hålla lutningen under 20 grader. Endast grabben som hade kamera på denna tur.

Allt som allt blev det alltså att jag flög fyra plan denna dag. Otroligt.

Landning i åkern utanför Lomma nära Jakribyn. Elias trodde Per Halins fält gick i nord-sydlig riktning. :lol:
Bild

Jag tänkte: "jag säger ingenting" :twisted:
Bild

A bit rough, men som talesättet lyder, "alla sätt är bra utom de dåliga".
Bild

Upp igen och "po de" från rätt håll.
Bild

Detta ser mer ut som en bana
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Ett par filmer med Groben på ESMI i lördags. Tror inte stigförmågan är bättre än 500 ft/min.

Två studsar och fullstopp sett utifrån
https://www.youtube.com/watch?v=wka933Bs5ac

Kort film inifrån planet med starten och medvinden samt lite zoom på Sövdeborg
https://www.youtube.com/watch?v=BtR7EV02cRA

Bra bild från en av studsarna
Bild

Fullstopp där man ser nästan full användning av spoilers
Bild

Profilbild med vit solhatt
Bild

Instrumentbräda. Reglaget för propellerpitch skyms av mitt vänstra knä.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Oktober står för dörren

I går lördag 29 var en intensiv flygdag. ICM var på Sylt, VPL flögs på morgonen av Roland och försvann framåt dagen med Fredrik. VSG gick i flera skolpass.

VSA med Elias från Hässleholm kom på besök. Han och Fredrik flög iväg!

Beträffande renoveringen av klubbstugan så fortsatte dramat ”hängrännor”. I varje ände skall det monteras en ”gavel”. Natirligtvis hade vi köpt fel dimension! Vidare var hängrännorna för korta! Huset är drygt 9m långt, väl så, men taket sticker ut i resp gavel! Så idag söndag så for jag åter till Bauhaus för byte av ”gavlar” (heter ändstycke) och kompletteringsköp av hängrännor. Det visade sig att dom hade bara den större dimensionen på ”gavlar”. Men hängrännor finns nu på plats i a f.

Söndagen var fullbokad flr skolning men kung Bure blåste bort allt utom ett kort pass med Sandra. Kunde blivit längre men Fredrik Spong hade teori och där ville vi vara med. Full grupp! Elva elever! Härligt!

VSA från Hässleholm med Elias vid spaken landar.
Bild

Taxar in och ställer upp framför klubbstugan.
Bild

Sen landar VSG!
Bild

Vinter tid (snart i a f) så musskrämmare och värme i kabinen.
Bild

”Täcke” så värmen gör nytta.
Bild

Stativför motorvärmare så man kan förvärma för start. Detta är från Hässleholm. Ett sånt får vi fixa!
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Nytt för i år är musskrämmaren. Stativ till kupévärmare för motorn började Håkan och Roland använda förra vintern för VPL. Innan dess har vi bara kört med den inbyggda, i alla fall så länge jag varit med.

Här är film på SEVSA som kommer på lång final i lördags, samt lite av Håkans utskällning efteråt. Med glimten i ögat, naturligtvis. ;)
Ludvigs landning med VSG kom också med.

https://www.youtube.com/watch?v=ENfywK2dtdY

VÄLKOMMEN TILL SÖDERSLÄTT!! (hehe)

GJORDE DU DIREKTINFLYGNING? (det spelar ingen roll vad du svarar, jag tänker ändå säga nästa replik)

TILLÅTER POUL STRÖMBERG DET?

OM DU HADE HAFT EN GRÄSKLIPPARE DÄR UTE PÅ FÄLTET!?

Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Här är första delen från vår skånerunt tur med SEVSA från i lördags. ESTT till Fridhem med fullstopp och studs och sen Lomma med studs och fullstopp. Första gången han besöker dessa fält, inklusive Tågarp som kommer i del 2. Sen var jag inte riktigt sanningsenlig i beskrivningen av Elias landning. Som ni ser här hittar han rätt bana direkt. Där blev dock lite snack med Per Halin och han berättade om en provosorisk bana han angjort för en träff med Skånes Veteranflygförening i åkern bredvid huset. 500 m, ganska bred och han hade kört med trumla. Sen kom stormen Knut så alla medlemmarna fick köra bil dit istället, för en fest i hangaren/ladan. Självklart provade vi landa där när vi flög hem, men det kommer i nästa uppladdning vilken lär ta hela natten.

Short field tour in Skåne with SEVSA part 1, (Sept 29, 2018)
https://www.youtube.com/watch?v=StYKXzhGw4o

On top of the world på vägen dit. Nordpol.
Bild

Jag poserar framför Super-Eurostaren!
Bild

Per demonstrerar sin KZ3 som kan flyga i 45 km/h och där även skevroderna fälls ut en aning som klaffar. Dansk kärra från 1946, men har för mig han tidigare sagt att motorn är utbytt mot en Rolls-Royce.
Bild

Pers Lill-Cub i 70% skala. Fortfarande tvåsitsig och ska ha samma fina flygegenskaper. Dvs roderharmoni, bra kortfältsegenskaper och effektiv att vingglida med. Byggd i Norrland, minns inte av vem. Den är väldigt nära flygfärdig så hoppas få sen den på Öppet Hus till våren!!
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Så har vi del två av småfältsturen. Lomma - tillfälliga åkerbanan - Tågarp - ESTT. Mycket flygkänsla här, både över slätten och Malmö hamn. Stabila landningar av Elias både tur och retur. Sista på ESTT tar jag från högersits, tredje flygpasset i karriären som jag testar detta.

Elias ville också korrigera detta med fart där bekvämligheten börjar avta för VSA:
"Och angående marschfarten på VSA så är 100 kt inga problem - 4800 varv och helt lugnt. Det börjar bli lite ansträngt och skakigt om man ska upp på 105-110"

Det här uttrycket "flyg sakta och lågt" kommer tydligen från Per Halins mamma, som brukade säga detta på fullt allvar. :D

Short field tour in Skåne with SEVSA part 2, (Sept 29, 2018)
https://www.youtube.com/watch?v=rQiZVHUIJbY

Enligt Pers önskemål är jaktstart obligatoriskt på Lomma
Bild
Bild

Hamnen med bilarna som är så svåra att räkna. Jag har flera gånger noterat en potentiell nödlandningsplats på den tomma betongytan till höger.
Bild

Bild

Tågarp-landning
Bild

Det är nätt och jämt VSA orkar ta sig över hustaken...
Bild

Ett ESTT fullt av aktivitet
Bild

Hans_P
Kontakt:

Inlägg av Hans_P »

Det är en väldig skillnad på VSA med ULS jämfört med den mindre motorn. Det finns en helt annan ork i motorn när det börjar bli motvind. Jag vill argumentera för att Airboxen har en stor betydelse för detta och det finns de som håller med mig. Tyvärr har jag hittills inte stött på en 80 hp-motor med Airbox så det finns inget att jämföra med, kanske ska Söderslätt bli först? Det är en väldigt billig uppgradering jämfört med att byta motor. :wink:
Yikes!

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Låter intressant, Bo och Patrik får titta på detta. Vad gör en Airbox? Jag hittar ingen snabb pedagogisk förklaring.

ESTT-Sövde tur och retur med VPL får bli sista filmen för september. Landade på 30, och startade sen från segelstråket. På ESTT hade det sen blåst upp till runt 15 kt snett från höger. Var två veckor sen jag flög planet så kändes lite orutinerat med sidvinden. Tex lite för mycket vänsterpedal för motbanken, samt att jag glömde tricket med att nollställa och prova landa normalt nära marken över tröskeln för att känna av det. Ibland är vindpåverkan väldigt liten där och man kan lätt göra det onödigt svårt för sig.
Sista fullstoppen blev rätt kort för att vara sidvindslandning, men jag ser det som mer tur än skicklighet.
Trotsar också den mekaniska turbulensen varje gång istället för att flytta in tröskeln, en lite onödig prestigegrej.

ESTT-ESMI-ESTT with SEVPL (Sept 29, 2018)
https://www.youtube.com/watch?v=FwtCHx3MBsM

En bild från roteflygningen. Vägen upp från kusten till fältet brukar bjuda på lite turbulens så vi tog ut avståndet, annars låg han som klistrad med låg staffling, både i yttersväng och innersväng. På medvinden bröt vi upp så VSA förlängde sitt ben och landade enskilt. Var mycket trafik i varvet, segelflyget körde pricklandningstävling där Bo som sagt medverkade, och vi hade en motorkärra som gjorde ett kort varv och kom på en medvind under oss efter att vi korsat banan från sydväst. Såg häftigt ut, kanske 200 ft seperation i höjd.
Bild

Final bana 30 med tipitält skönjbart till vänster. Måste tillhöra sommarbyn. Vill man leka indian är alltså Sjöbo FK det givna valet.
Bild

Hans_P
Kontakt:

Inlägg av Hans_P »

FredrikH skrev:Vad gör en Airbox?
En airbox tar in luft till motorn utanför flygplanet istället för genom de två filterna på förgasarna som tar in luft från motorrummet. Ni har en sådan på VPL. :)
Yikes!

Skriv svar