Klubbflygningar 2013 Förslag?

Hjälp till att organisera flygresor

Moderatorer: Henrik, Henrik

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Klubbflygningar 2013 Förslag?

Inlägg av Johan »

Nu är det hög tid att planera in någon/några klubbflygningar.

I den här tråden får ni gärna komma förslag.

Jag gör gärna flygningar utomlands till Danmark och Tyskland, då det ger väldigt bra erfarenhet.

Några tips på flygningar:
* Berlin, förslagsvis Strasbourg. Även Schönhagen är ett alternativ. (övernattning?)
* Ganderkasee (övernattning?)
* Stauning, flygmuseet vid kanten till Nordsjön.

Skriv fler tips. Ni får gärna skicka mail till mig med förslag.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Anders S

Inlägg av Anders S »

Det är fina tips, Johan! Själv är jag inte nödbedd om tiden passar!

Du efterlyste ju fler förslag, därför listan nedan:

* Anholt (DK, ca 90 NM bort). Alltid lite speciellt m en ö. Funkar nog m dagsutflykt.
* Nordfrisiska öarna Föhr o Pellworm (D, ca 160 NM bort) där Sylt och Helgoland (kungligt, dock minimum 100 h PIC) finns inom räckhåll. Exotisk "Wattenmeervandring" vid ebb mm. Övernattning.
* Samsö (DK, ca 80-90 NM?). Mysig dansk ö, dagsutflykt möjlig.

Användarvisningsbild
Johan

Inlägg av Johan »

Bra förslag! Verkar dock inte vara så många som är sugna....

Ytterligare ett tips på en bra dagsutflykt med bra mat (och efterrätter/kakor) är Lübeck. Särskilt under sparrissäsongen. Enkelt att ta bussen in till stan från flygplatsen.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

hk.svensson@icloud.com

Inlägg av hk.svensson@icloud.com »

Hej, här är en till som vill pröva sina vingar. Toppenbra förslag, låter jättespännande, hönger gärna på.

Användarvisningsbild
per

Inlägg av per »

Jag hänger gärna med om jag är ledig. Jag kan även ta KSF om fler vill åka med.

/Per

Anders S

Inlägg av Anders S »

Är det EDHL (Lübeck-Blankensee) du menar, Johan? Jag såg at det bara är 125 NM dit, dessutom går ju flygningen en hel del över danska öarna. Låter ju väldigt bra, en fin introduktion till ett utmärkt resmål som man kan återvända till.
Säsong för sparris, det är väl redan i början/mitten av maj eller? Låter bra! Vi har väl ingen ny EV-97 då, godkänner Olof utlandsbesök med SE-VIK?

Elever, ni får ju tyvärr inte EK:a i utlandet men häng med i PPL-kärran om ni har möjlighet! Det kostar visserligen en del, men är lärorikt. Själv har jag varit iväg med Bo Palm flera gånger och lärt mig massor genom att snacka i radio, se procedurer etc. Rekommenderas!

Användarvisningsbild
Johan

Inlägg av Johan »

Japp det är EDHL. Ska man vara helt korrekt så får man väl inte flyga över Danmark med UL kärran om vi inte ansöker om tillstånd hos Dulfu...men vi kan ju flyga i kanten :roll:

Jag kan också ta KSF, och som sagt elever får gärna följa med. Jag kan öven tänka mig att åka med och sköta radion, hantera kartor osv om någon vill ha lite stöd med det. Dessutom är det rätt kul att pratat radio :-)
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Johan

Inlägg av Johan »

Från snack till handling...
..boka in 9/5 (10/5 som reservdag) så drar vi iväg på en dagstur. Vi tar Lubeck som sydligt mål (och huvudmål) och så kan vi se om vi tar ett nordligt med beroende på väder.

Jag har bokat flygplanen i myWeblog. Maila mig om du är intresserad av att följa med. Skriv vilket plan du vill flyga och även om du vill ha stöd när du flyger (med radio, nav vad som helst) så parar jag ihop det hela.

Först till kvarn gäller...
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Resmål

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Zielona Gora i Polen är en fin liten allmänflygplats. Hotell vid flygfältet.

Sen kan man ju alltid återuppliva Hamburg som var så populärt förr.

Straussberg och tåg in till Berlin kanske!

Lite tidigt för Sylt en ö i Nordsjön mellan Tyskland och Danmark.

Lite längre bort har vi Texel i nordvästra hörnet av holländska kusten. En fin flygning och lätt att navigera. Bara att följa kusten. Hotel på flygplatsen! Heniekeln i baren! Cyklar att hyra men taxi om man är några stycken och fina boende i byn. Minns jag rätt heter den texel den med! Kommer man när tulpanerna blommar och flyger ner över fastlandet så är det en fantastisk upplevelse från 500 fot.

Användarvisningsbild
Johan

Inlägg av Johan »

Några anmälningar har kommit...några till får plats!

Jag föreslår att vi ändrar till resmålet till Berlin Strausberg för att slippa komma i konflikt med danska luftrum deå vi inte har sökt tillstånd där. Och jag kan tycka att det är något tidigt att göra det, eftersom det endast gäller 90 dagar.

Strausberg hittar ni här: http://www.flugplatz-strausberg.de/?nv=sub1&lang=en
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Berllin!

Skall vi till Straussberg och Berlin så är det lämpligt med övernattning!
Man tar tåget in till Berlin. Stationen ligger på gångavstånd! Lättar vi tidigt från Slätten så är vi i Berlin före Lunch! Hemresanär ju väderberoende men hyfsat ljust så t/o EDAY vid 16-tiden och man kan njuta av Berlin på fm alternativt gör man två nätter i Berlin och hemresan på fm.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Zielona-Gora

Ett fint flygfält och en härlig miljö är Zielona-Gora EPZP!
http://www.azl.pl

Användarvisningsbild
Johan

Inlägg av Johan »

Efter att ha tagit en titt på kartorna igen, så är jag sugen på Lubeck. Om vi går mer sydlig riktning ner till Tyskland, så kan man "vika" av runt danska luftrum senare.

Ska vi gå på Lubeck? Det är en trevlig stad att sitta på någon fin uteserving och äta lunch.

Föreslår start från ESTT senast 08.30 så är vi där nere strax efter tio. Med parkering, betalning, buss osv så är vi i stan lagom till halv tolv ca.

Nån som har koll på om det är helgdag i Tyskland den 9/5? Om det är det så är det kanske bättre med den 10:e?
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Anders S

Inlägg av Anders S »

Det låter ypperligt med Lübeck, Johan!

Jawohl, 9/5, Christi Himmelsfahrt är helgdag i alla länderna i Förbundsrepubliken.
Mkt befogad fråga, det finns gott om luriga helgdagar i Tyskland, t.ex. Buß- und Bettag (bot- o bönedag, inget annat...:-), Fronleichnam osv, alla utspridda i tid och rum!

Det ser ut som om man kan sikta lite väster om Rügen och sedan följa kusten utan att det blir en allt för stor omväg, eller hur?

Jag vill gärna med, tar gärna en sträcka i VPL men kan också åka KSF för planeringens skull!

Användarvisningsbild
Johan

Inlägg av Johan »

Men den 10/5 borde väl fungera? Då borde allt vara som vanligt i Tyskland till och med...
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Skriv svar