Lite resor i sommar

Hjälp till att organisera flygresor

Moderatorer: Henrik, Henrik

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Lite resor i sommar

Inlägg av Henrik »

Hallå!

Är det inte dags för en klubbresa till Visingsö? Om två veckor smäller det. Jag har bokat lite flygplan, så det är bara att hänga på. Det är ett förträffligt trevligt flyin!

Sen tänkte jag åka någon vända till Rügen och förhoppningsvis en vända till Berlin.

Så vem vill ut och reseflyga?
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Bra initiativ Henrik!
Har tyvärr lite dåligt med tid...men kan jag och det finns plats (eller om jag hänger med nån PA28) så hänger jag med.

Kanske nån som vill ha nån följeslagare med som kan ha hand om kartorna, radio osv dvs en hantlangare, så kan jag kanske följa med i högersits. Jag åker gärna med och hjälper till om nån känner sig osäker.

Kring Berlin finns det många flygplatser. Har dock endast varit på Schönenfeldt två gånger och där är det inte billigt. Det kostade ca 700:- att landa och parkera en dag, när vi var där i juni. Iofs med en PA28 som väger lite mer, vet tyvärr inte vad det kostar att landa med en UL där.
Bra där är att tåget går precis utanför in till Berlin, har jag för mig.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Jo tåget går brevid schönefeld. Har dock bara åkt airbus dit.. Dock verkar GA-terminalen inte vara så tågvänlig, men om jag inte minns helt tokigt så känns det inte som några avstånd från ga-parkering till terminalen..så det hade nog gått att lösa. Fast €70 eller vad det är för landing och parkering är väl lite i överkant..

Schönhagen (EDAZ) har vi ju klubbmedlemmar som åkt till och verkar generellt rekommenderas. Tåget går en bit därifrån och det verkar ju gå att få till. Lite projekt är det ju, flygtid och ta sig in tar en stund så man får väl stanna över natten. Men Berlin är ju en trevlig stad så det gör väl inget. :)

Rügen är ju ett lätt resmål, så även Peenemünde. Museet där är ju att rekommendera. Så länge man har sin skoltyska på plats så är det en rätt okomplicerad flygplats.. ;)
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Alternativa flygfält kring Berlin

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Jag landade för några år sedan på Staussberg EDAY. Ligger öster om Berlin. Även här gångavstånd till pendeltåg in till centrum.

Sen finns det en intressant flygplats som heter Bienenfarm EDOI som liggeer nordväst om Berlin. Denna har jag länge haft på Att besöka listan. Någon som varit där? Dom har en hemsida www.flugplatzbienenfarm.de

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Intresset verkar svalt.

Vem följer med till Visingsö?
Henrik Persson

Användarvisningsbild
per

Inlägg av per »

Jag kanske åker dit en sväng.

/Per

Användarvisningsbild
per

Inlägg av per »

Jag tänkte flyga upp till Flyin:et på Visingsö med en PA28 från Sjöbo nu till helgen. Det finns 3 lediga platser för tillfället om någon är intresserad. Flygtid ca 1:20 enkel väg.

/Per

Användarvisningsbild
Johan

Inlägg av Johan »

Ska du upp över dagen Per?
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Eventuellt finns det platser över i eurostar eller VPL. VPL beräknas bli färdig imorgon om allt går som det ska och jag inte har sönder något vid provflygningen och då blir en eurostar ledig.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
per

Inlägg av per »

Johan jag vet inte än hur jag gör, tjejen jobbar till 14:00 så är det så att hon följer med så funderar vi på att åka upp lördag em och hem söndag em. Tittar man på väderprognosen så ser det ut att bli regn på söndag så då kanske det är bättre att åka upp på lördag morgon och hem på kvällen.

/Per

Användarvisningsbild
Johan

Inlägg av Johan »

Kom på att jag ska vara stugvärd imorgon....

Vad säger du om Göteborg Aeroshow den 29:e? Jag har mailat dig med.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Sten Johnson
Kontakt:

Inlägg av Sten Johnson »

Göteborg airshow hade varit trevligt (28-29/8). Flyg eller bil om det finns plats. I helgen är det Stenbäcksdagarna. Trevlig utställning, mycket flygsnack med likasinnade, kaffe och våfflor, korv läsk mm. Värt ett besök.

Hälsn Sten

Skriv svar