Klubbdagbok april 2011

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
samir

Klubbdagbok april 2011

Inlägg av samir »

:arrow:

Goda nyheter.
Vellinge kommun, Trelleborg kommun och Malmö kommun har bestämde sig att tillsammans bidra med en miljon kronor var för att asfaltera våran landningsbana och inköp och montering av belysning.
Vi vill bara tacka alla inblandade individer som hjälpt till att drömmen blir verklighet.

Bild

Användarvisningsbild
viggo

Inlägg av viggo »

Ja och det skall göras den 1 april nästa år

Användarvisningsbild
Tomas D
Kontakt:

Inlägg av Tomas D »

Ja och nu har vi "Bara" gräs och dis. Kan de även garantera solsken :-)

Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Vårdimma med hopp om en fin flygperiod

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Idag skulle vi haft Christoffer och Lennart på uppflygning. Planen var att flyga till Kristianstad där Ulf H skulle checkat ut dem. Det har varit en seg vinter och äntligen skulle det bli av. Men Kung Bure tog hit våren och med den dimman.
Så här såg TAFen ut på förmiddagen:
ESMS AAA 020704Z 0206/0306 20007KT 0600 FG VV002 BECMG 0207/0209 2000 BR BECMG 0209/0211 9999 NSW BKN006 BECMG 0211/0213 FEW006 TEMPO 0218/0221 3000 BR BKN004 BECMG 0218/0221 14010KT BECMG 0221/0224 0500 FG VV002=
M a o inget kul. Så "uppflygingen" blev flyttat til lördagen den 7.

SWC kartan såg ut såhär:
Bild

Och från kameran så var det ingen sikt alls knappt.
Bild

Klubbstugan var gömd i dimma.
Bild

Påskhararna var de som var mist bekymrade.
Bild

Från parkeringen så syntes knappt hangarerna, men vägen har blivit fin!
Bild

Och så ett säkert vårtecken Tofsvipan är på plats och vi hörde Lärkans drill i skyn!
Bild

Fast måsen ser ut som han inte vet om det är flygbart.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Vårdimman ligger tät även idag söndag 3 april

Vinkraftverken är borta, fast bara dolda i dimma!
Bild
Banan är också borta i dimman
Bild
Så flygplanen står kvar i hangaren!
Bild

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Dimmigt var det..perfekt dag att göra lite service på VPL:s GPS!

Hittade ut på fältet vid kvart i fem, konstaterade att aktiviteten var minimal. Tomas var dock där och gjorde service på triken, samt varmkörde gräsklipparen:
Bild
GPS avmonterad, gammalt keyboard i gps, nytt utanpå.
Bild
Mycket sladdar, men relativt lätt att pilla sönder.
Bild
Färdigt!
Bild
Och inmonterat!
Bild

Var nu rädda om knappen. Den är ömtålig och tåler inte att man trycker jättehårt. GPS:en är dessutom lite slö (skitgps, egentligen) men den mår INTE bättre av att man brukar våld. Varje ny panel kostar mig två timmars jobb och kostar klubben 700kr, så handha varsamt :)
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

lördag 9 april VÅR!

På väg till Slätten så noteras riktigt säkra vårtecken. Traktorspår i grödor som gror. Och Skåre, detta minimistiska fiskeläge, ligger så vackert där vid kusten.
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Uppflygningar

Äntligen så fick vi till det. Uppflygning för Ulf Hansson i Kristianstad.

Daglig tillsyn utföres noggrannt.
Bild
Christoffer hade den första tiden och fick avsluta sin utbildning med nav från ESTT till ESMK
Fokus på karta och CH med Turning Torson i fjärran.
Bild
På uppställningsplatsen framför Kristianstads fks stuga och avslutande punkter i checklistan.
Bild
Utanför stugan står Nils Holgersson med sina gäss och vaktar.
Bild
Så är det genomgång av underlaget före flygning.
Bild
På väg ut till start.
Bild
GRATTIS!
Bild
Näste man är Lennart Arvidsson som tagit plats vid rodren.
Bild
Klart och så skall vi fylla i resedagbok.
Bild
och logga in i myweblog.
Bild

lenarv

Inlägg av lenarv »

Ja vilken underbar känsla att äntligen få göra sin uppflygning och bli klar...
Sen måste jag erkänna att mycket termik är inte min favorit. Så för att gör det hela lite mer spännande :) så jag fick dessutom en hård intensivkurs i termik denna dag vilket var nyttigt för min del :)

Jag vill också i samband med detta tacka båda mina mentorer Tomas D och Håkan S, samt författaren Ron Fowler för att ni delat med er av er visdom och kunskaper.

Nu är man groundad tills certet kommer från Transportstyelsen :(

Sen skall det flygas :D

Användarvisningsbild
samir

Inlägg av samir »

lenarv skrev: Nu är man groundad tills certet kommer från Transportstyelsen :(

Varför är du groundad? Så länge att du har klarat uppflygning och har fått massor av onödiga gratulationer :lol: , du får ett tillfäligt cert som är handskrivit från din kontrollant. Du kan flyga direkt utan pasagerare tills du får ditt maskinskrivit certet från luftis.

Eller kanske du vill dramatisera det så att vi tycker synd om dig :(

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

samircolt skrev:

Varför är du groundad? Så länge att du har klarat uppflygning och har fått massor av onödiga gratulationer :lol: , du får ett tillfäligt cert som är handskrivit från din kontrollant. Du kan flyga direkt utan pasagerare tills du får ditt maskinskrivit certet från luftis.

Samir, du skriver så mycket skräp ibland! Alla är inte luftiskontrollanter och kan utfärda tillfälliga certifikat, så jag antar att det är det som har hänt - Ulf har inte kunnat skriva ett tillfälligt cert så det blir till att vänta.

Att lägga till den sista meningen förstår jag inte varför du gör. Varför väljer du att gå i polemik i en tråd där vi ska vara trevliga vid varandra?
Henrik Persson

lenarv

Inlägg av lenarv »

samircolt skrev:

Nej det är inte synd om mig eller Christoffer för att vi är groundade, men så är Transportsstyrelsens reglerna numera. Håkan informerade oss väldigt tydligt om detta efter uppflygningen. Dessa reglena är inget som jag kan påverka och jag var inte ut efter något medlidande :)

Användarvisningsbild
samir

Inlägg av samir »

lenarv skrev:
Nej det är inte synd om mig eller Christoffer för att vi är groundade, men så är Transportsstyrelsens reglerna numera. Håkan informerade oss väldigt tydligt om detta efter uppflygningen. Dessa reglena är inget som jag kan påverka och jag var inte ut efter något medlidande :)

Det var inte mening att attackera dig lennart, det var bara måndagsskämt.
När jag fick flygcertet under sjuttiotalet, fick jag ett handskrivit cert som jag kunde flyga direkt dagenefter utan pasagerare. Jag trodde att reglarna är samma nu. Det var bättre förut :)
Men grattis du och christoffer. :D

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Lite begrepps förtydligande

Sedan en tid tillbaks så har vi inte längre möjlighet att utfärda interimscertifikat efter uppflygningen när det gäller UL-flygcertifikat. Detta är så Transportstyrelsen har tolkat regelverket (kanske borde stavas regelvärket). :evil:

Så lenarv du är inte Grounded, du får helt enkelt inte flyga bara, för du har inget elevtillstånd (du har flugit upp) och du har inte fått ditt certifikat ännu. Sen tycker vi lite (läs: mycket) synd om dig.

Uppflygningsprotokollen var iallafall i postlådan igår så nu hoppas vi att administrationen flytter och ni snart surrar i luften!

Nedan utdrag ur protokoll från senaste seminariet (12-13 februari 2011) för UL-lärare.
Varför inte interimscertifikat för UL?: Det finns inget stöd för interimscert UL i Luftfartslagen 2010:500 och Luftfartsförordningen 2010:770 (som ersätter BCL-T). Eisten Nilsson: Men om man hårddrar dessa lagar och förordningar är inte heller EK-flygning möjlig. TS kan mycket väl tolka lagen till vår fördel, men har valt att inte göra det. HH: Det har med rätten att överklaga myndighets beslut att göra. Segelflyget utfärdar inte heller interimslicenser, utan låter nyuppflugna hålla igång på sina EK-bevis tills certet kommer i brevlådan. Kan inte UL göra detsamma? Mötet: Tyckte att det lät som ett bra förslag, men ville markera att TS borde ändra inställning, utnyttja möjligheten till ”kundvänlig” tolkning av lagar och förordningar, och tillåta UL att utfärda interimslicenser.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Styrelsemöte

Igår var det första styrelsemöte med "nya" styrelsen. Konstaderades att flygsäsongen är här och att alla våra flygplan är i trim.

Dessutom var vägen hyvlat och den har blivit jättefin.

Så nu ser vi framemot en härlig flygsäsong.

Skriv svar