Klubbdagbok 2014 april

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Klubbdagbok 2014 april

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Så var det april! Igår var det skämtdagen "april, april". Hittade inga flygskämt, men Sydsvenskan hade ett om att förse domkyrkan i Lund med digitalt ur på ett av tornen. :lol: '

Själv tog jag ett inspektionsvarv på banan och hittade lite skräp som blåst dit. Sen hade någon lämnat matrester efter sig...

Skrovmål? Skrämde också iväg "våra" rådjur! SE UPP FÖR DEM VID START och LANDNING!
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Söndag 6 april

Flygplanen i hangaren och fortfarande inget nytt om flygtillstånd till VSG :(

IMC! :(
Bild

Anders S

Navrunda med Per O

Inlägg av Anders S »

Tidigare i veckan tycktes helgen bjuda på kalasväder. Per Olsson o jag hade kommit överens om att återigen göra en liten "nav- o radio"-runda. Förra gången tog vi ett högervarv och gick mot Kristianstad, denna gång stod västra sidan av Skåne på programmet.

Då veckan gick mot sitt slut blev väderläget tydligare. En varmfront var på väg från SV under lördagen, söndagen tycktes bjuda på hög luftfuktighet (vilket bevisas av Håkans bild ovan), så vi ändrade starttiden till lunchtid på lördagen.

Bild
Per förberedde färden, själv satt jag bara vid spakarna och lät honom leda mig. Han hade 1:250000 med, jag har ritat in färden i SkyDemon i efterhand. Drygt 2000 fot till taket och sikt på sådär 20-30km gjorde färden till ett nöje.

Bild
Så här ser Ven ut från Landskronahållet.

Det blev inget mer fotograferat (vi får bättra oss på denna punkt nästa gång) under färden som gick vidare enligt planen. Norr om Bjärehalvön och fortsatt längst Hallandsåsens höjdkurva fick vi känna på lite oro i luften, annars var det lugnt. I Landskrona, Höganäs, Ängelholm, Ljungbyhed och Eslöv förekom det flygning, så vårt anmälande av intentioner kändes extra meningsfullt. Vi var inte ensamma.

Tillbaka på ESTT kunde vi kliva av kärran efter 1:30 flygtid, mycket nära Pers beräknade värde.

Alltid kul att ta en Skånetur. Gör det, du också! Hallands Väderö ser du väl inte varje dag...:-)...?
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.

Anders S

Ähum

Inlägg av Anders S »

Väl hemma hamnar man ju så småningom i hangaren igen. Sedan vi fått boden på plats och Håkan Svensson satt upp tavlor o krokar mm så har det varit väldigt, väldigt fin ordning. Ni har väl inte glömt hur det såg ut tidigare...?

För att få det ännu bättre kan vi dock hjälpas åt med lite småsaker som:

Bild
Att hänga upp oanvända kablar istället för att låta dem ligga på golvet.

Bild
Kanske vika ihop och lägga filtar mm någon annanstans än på vingarna.

Bild
Ähum

Ingen nämnd, ingen glömd...;-) Allt gott, kära flyg- och flygplansvänner!!!

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Det är vår, det är vår

Var i Stockholm i veckan som gick. Kunde inte låta bli att ta ett foto av denna fina blåsippebacke.
Bild

Hemma har det förvisso varit vår även här men med "våtvarmtomslag" dimman ligger tät...
Bild

...och det ångar från de nysådda åkrarna.
Bild

Anders S

Besök från Roskilde

Inlägg av Anders S »

Torsdag em åkte jag ner till fältet i god tid inför styrelsemötet på kvällen. Vi hade där en dansk Cessna 172 på besök.

Bild
Två trevliga danska flygare, jag glömde fråga dem om namnen, blev inbjudna till vårt Öppet Hus. Fin registrering eller hur...;-)

De hade tur på vägen från Roskilde, de fick passera rakt över Kastrup!

OBS! Mina danska vänner, se nedan, jag hoppas ni läser detta!

OBS! ÄNDRING! Söndagen den 24 augusti mellan 10.00 och 16.00 ska det vara Öppet Hus på fältet.

Vi enades på kvällmötet om ändring av tiden, bl.a. eftersom Kristianstad FK har flygshow den 30-31/8.

Matthias

Inlägg av Matthias »

Lördag 12/4 - 14

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Snart är det påsk!

Snart är det påsk! Se upp för obehöriga flygare i luftrummet! 8)

Greta, påskkärring, har clearance till Blåkulla!
BildBild

Anders S

Inlägg av Anders S »

Dagens arbete förde mig till Riseberga kyrka. Den ligger inte så långt från Ljungbyhed och det har inte gått spårlöst förbi!

Bild
I tunnvalvet (det kallas så eftersom det har formen av en halv tunna) ovanför altaret finns det en bild med en Kristusgestalt omgiven av olika människor. Som förlaga har flera personer ur grannskapet fått tjäna. Titta till vänster. Där står det, originellt nog, en pilot från 20-talet i flygaroverall över dåtidens ståtliga uniform. Konstnären har verkligen tagit ut svängarna! T.o.m. ett flygplan som vid första anblicken nästan ser ut som en DC-3 finns med. Märkligt nog så är bilden målad 1923, ca ett decennium innan nämnda flygplanstyp var i luften!

Bilden är målad av Einar Forseth (1892-1988), mannen bakom mosaiken i Gyllene Salen i Stockholms Stadshus. Han skapade också många utsökt praktfulla glasmålningar och mängder av kyrkomålningar.

Bild
Till vänster hänger det, i stället för s.k. votivskepp, ett votivflygplan! Jag gissar att det är en Albatros (Tecknar-Sten rättar mig säkert om det är fel...;-), ett plan som efter en nödlandning i Sverige i början av första världskriget påpassligt blev kopierat av flera svenska firmor. Där hade Moder Svea tydligen flax! Typen beskrivs faktiskt i senaste numret av Svensk Flyghistorisk Tidskrift.

Bild
På väg tillbaka från uppdraget hämtade jag ett par bitar som klubbmedlemmarna nog kan gissa var de ska sitta. Sonen skötte sig, precis som jag sa...:-)

Bild
Då jag levererade bitarna på ESTT stod den här skönheten och gömde sig borta vid klubbstugan. Ingen besättning var i sikte. Det var en FK-14 som jag förmodar är ultralätt eftersom V- och Y-serierna (väl?) är reserverade för just UL. Det syntes inte varifrån den kom. Vår förre medlem Lennart Arvidsson säljer ju via sitt företag i Eslöv bl.a. FKs olika modeller.
Grann kärra!

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Sjöflyg

I Ivösjön finns en Cub på pontoner. Skånes enda sjöflyg så vitt jag vet. Man håller på undersöka om man kan utöka verksamheten med en UL sjökärra. :D Är du intresserad så kan jag förmedle kontakten till dem.

Cub vid bryggan och alla sjöar som landningsplats.
BildBild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Fjädrar i riset

Vissa traditioner är för märkliga. T ex detta med att sätta fjädrar i riset.
:lol:
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Påsken var fin

VPL var i norra Sverige med Per vi rodret. ESUH, ESNU, ESNS, ESPA, ESUR m fl flygfält är loggade.

Här kommer VPL på final efter en vända i norrland!
Bild

Sen är det flygplansvård.
Bild

Det blev också tid att rätta Svenska Flygfält.
Bild

En stor rovfågel uppehåller sig kring vårt flygfält. Här i ett träd intill banan.
BildBild

På Annnadagen var det övning i riksnavigering på Kristianstad ESMK.
BildBild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Rikslandningstävling i Kristianstad resultat

Kolla länken nedan:
http://ksak.se/tavlingar/Res_Riksnav
Här finner ni resultat från riksnavigationstävlingar runt om i landet.
Nu ska vi bara förbättra oss!

:wink:

Skriv svar