Tidigare i veckan tycktes helgen bjuda på kalasväder. Per Olsson o jag hade kommit överens om att återigen göra en liten "nav- o radio"-runda. Förra gången tog vi ett högervarv och gick mot Kristianstad, denna gång stod västra sidan av Skåne på programmet.
Då veckan gick mot sitt slut blev väderläget tydligare. En varmfront var på väg från SV under lördagen, söndagen tycktes bjuda på hög luftfuktighet (vilket bevisas av Håkans bild ovan), så vi ändrade starttiden till lunchtid på lördagen.

Per förberedde färden, själv satt jag bara vid spakarna och lät honom leda mig. Han hade 1:250000 med, jag har ritat in färden i SkyDemon i efterhand. Drygt 2000 fot till taket och sikt på sådär 20-30km gjorde färden till ett nöje.

Så här ser Ven ut från Landskronahållet.
Det blev inget mer fotograferat (vi får bättra oss på denna punkt nästa gång) under färden som gick vidare enligt planen. Norr om Bjärehalvön och fortsatt längst Hallandsåsens höjdkurva fick vi känna på lite oro i luften, annars var det lugnt. I Landskrona, Höganäs, Ängelholm, Ljungbyhed och Eslöv förekom det flygning, så vårt anmälande av intentioner kändes extra meningsfullt. Vi var inte ensamma.
Tillbaka på ESTT kunde vi kliva av kärran efter 1:30 flygtid, mycket nära Pers beräknade värde.
Alltid kul att ta en Skånetur. Gör det, du också! Hallands Väderö ser du väl inte varje dag...

...?