Lite bilder på Yak 55:an blev det. Filmning var betydligt svårare med solljus som hindrade mig att se planet på displayen, så tyvärr blev det endast ett par snuttar kring starterna. Anslutningen till varvet gjorde några meter över hangarerna från sydvästlig riktning med rök och i svag högerbank, så det var ingen som såg honom förrän precis där. Ingen som hann lyfta kameran heller endast några sekunders muller som förvarning. Mycket effektfullt, och frågan är som samma sak med en Spitfire eller Mustang hade toppat det här läckra planet?
Per Norén Yak 55 takeoff 1 ESTT (Aug 26, 2018)
https://www.youtube.com/watch?v=y6JpByf6Exg
Per Norén Yak 55 takeoff 2 ESTT (Aug 26, 2018)
https://www.youtube.com/watch?v=ODeHBtuoEXw
Intaxning efter första häftiga landningen. Vingglidning med nosen mot vinden och sen dessutom krabb för sidvinden gjorde detta till en uppvisning i sig.
Propellern bytad från tidigare tvåbladig. Där var en upplevd fördel, bättre acceleration eller stig, minns inte.
Från stängt till öppet inför motorstart. Tydligen startas motorn med tryckluft.
Vänder runt planet vid tankanläggningen. Vid tankning före uppvisningen fylldes endast 20 L på, men vardera vingtank tar 80 L. Varje vinge har ett eget tanklock, men bränslet rinner över så endast ett behöver användas. Bränslenivåmätare sitter på åtminstone vänstervingen, avläsbar från cockpit.
Ava-programmet som läses uppifrån och ner. Zickzack-mönstret är kvickrollar från 45 graders attityd.
Fallskärm på som förhoppningsvis aldrig ska behöva användas. Har man höjd för det är bästa sättet att kliva ur inverterat.
Rullning för start (med rök påslagen) påbörjades 90 grader mot banriktningen.
Brant stigning med effekten att jag blev totalt insvept i ett rökmoln. "Ja, det var meningen."
En upptagning ovanför hangarerna i östlig riktning. Max G under uppvisningen lästes av till 8.5, dock utan antyden till att det svartnar eller förlorat färgseende. Planet är begränsat till +9G och ultimate loads på 13.5 (9 x 1.5. Editerat från 9 + 1.5). Som jämförelse Eurostaren +6G ultimate. Motorn 9-cylindrig stjärnmotor på 10.5 liter och 360 hk. Planets vikt ca 700 kg. Oklart i vilken konfiguration, men där ju lite bättre hk/kg-ratio jämfört med våra UL som ändå är extrema jämfört med vanligt GA-flyg. Per var lite orolig över oljenivån innan han skulle flyga hem. Motorn drar 3-4 L i timmen vid ava-flygning, men allt var ok enligt stickan.
En nöjd pilot. Det var mer än en besökare som kom hit enbart pga att de såg Pers uppvisning.
Starten för hemfärd till ESME. Han kom sen runt från andra hållet för en låg knivflygning över banan. Sammantaget en kanonuppvisning. Enda jag beklagar är att jag inte kunde dela upp mig på två, en som filmar och en som njuter av skådespelet.