Klubbdagbok 2018 augusti

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Tisdag 8

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Liten förmiddagsinsats av Johnny och mig. Lite foder, täcklister och ”planket” på västersidan. Innan jag lämnade Söderslätt så kom Per surrande i luften med en Blackwing. När han landat var jag tvungen att lämna med Bo L fastnade i småprat med Per.

BLACKWING -GOLDENWING
BildBild

Planket på G och uppe (se webbfoto nedre högra delen)
BildBild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Råkade också se Blackwingen på webkameran. Kollar sen in GS på Flightradar24 och noterar 174 kt i medvind. Jo, det blåste förstås en del fram till 16 eller så. Såg 18 kt på fältet vid ett tillfälle, så han kan ha haft hjälp av en 18-30 kt på den höjden, men ibland stämmer det inte med vad man förväntar sig högre upp. Såg den även över Vellinge med ett fräckt ettrigt ljud.

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Jag och Per Almlund stack till våfflorna i Hässleholm på kvällen. Takeoff 1755 och landning 1830 så det gick undan där med. 120-130 kt i GS. Ändå gjorde jag nåt varv över Hässleholm stad pga väntan på sista fallskärmshopparen skulle landa. Turbopropkärran DeHavilland Beaver från Kristianstad var där. När vi startade såg det ut som en vägg mot nordost och vi blev båda tveksamma om det skulle gå att flyga då verkligheten såg ut att trotsa både TAF och DMI. Fick 3000 ft av Sweden 133.800 över Vellinge precis som förut och flygledaren kommenterade väldigt informellt, "Ja det är ju våfflor i Hässleholm ikväll så varför inte åka dit". Han verkade ha en underhållande ton med alla han pratade med. Påminner mig om en busschaufför på 80-talet som alltid drog anekdoter och till och med sjöng tror jag, i mikrofonen. Nåväl, när vi närmade oss Hässleholm skickade han över oss till 124.850 och då var det en söt tjej där. Oväntat, förra gången blev vi kvar på södra frekvensen. Fågelvägen till ESFA tangerar Ljungbyheds TMA, rättare sagt korsar en spets av det, och man får ju klarering i Malmö TMA, jag misstänker de skulle uppmärksamma en på om Ljungbyhed var öppet men nu höll jag mig öster om den gränsen.

Landningen blev en smärtfri trepunktare och sen parkering bredvid turbopropen. Folk strömmade till och vill hjälpa till backa in VPL, men blev förvånade när en person kunde hantera allt. För andra gången idag fick jag se röda Blackwingen som stod parkerad där. Blev lite provsittning och snack med Niklas Anderberg. Kärran är nu såld till någon Mats i Örebro, och han nämnde hur en för mig okänd konstflygare (glömt namnet) funnit en sweet spot for rollhastigheten runt 100 kt. RG´n har även "trottel" istället för skruvgas vilket SEVUE har. Kollade också in det topphängda pedalstället. Detaljer jag missade förra gången med minst halva fokusen på att hålla kameran stilla på huvudet.

Blev lite snack och våfflor och sen kom en Pitts S2 med helt inglasad cockpit. Vit med lite röda fartränder. Vi får se om Per knäppte några bilder. Jag och Elias stack upp en sväng till 7000 ft och jag fick lite övning med Sweden även där för trafikinformation och transponderkod. Position och höjd angavs till "stiger till 7000 ft norr om Hässleholm" efter tips från Elias. När vi taxade ut kommer Poul i VSA i en överflygning på 100-150 ft. Satan vad fräckt det såg ut, han korsade vår väg en aning så man såg planet lite lutande från sidan. Inte snabbt eller brutalt på något sätt, bara snyggt. Minst två sådana pass blev det, men tyvärr inget som kom med på kamera.

Uppe på höjd sen var sikten bättre än förra gången. Man såg sjöarna mycket tydligare, mindre dis, men sen kom regnskurar här och var. Väldigt effektfullt i det röda ljuset och från avstånd, men när vi avslutade kom även blixtarna här och var, men verkade vara på avstånd, det blev dock att landa i regn. Ok sättning där men regnet gjorde det en aning utmanande att hålla kolla på skogen under oss och ridån där man är klar att sjunka. Alla hade då flytt fältet och Pittsen startade direkt efter vår landning. Osäkert om han kom hem, verkade ha kurs norrut och österut. Poul skjutsade Niklas tillbaka till Eslöv i Blackwingen och fick senare gå ner på Kristianstad på hemvägen och vänta ut åskvädret. Liknande situation som på min uppflygning.

Om vi backar lite så drog åskvädret genom Skåne åt nordost och lite senare över ESFA. Fick hjälp av Elias att planera om i alla hast tack vare en väderapp som visade aktiviteten och sen startade vi mot ESTT 2040 så fort vi kunde delvis pga skymningen. Höör och Ringsjöarna föreföll väldigt uteslutet. Istället passerade vi över Ljungbyhed väst-sydväst och kom ut vid kusten söder om Landskrona. Mitten av Skåne bjöd på en ganska kompakt vägg, men längs kusten var det helt ok. Vi låg även på Sweden efter att ha lämnat ESFA, begärde 3000´ västerut mot kusten och nämnde vädret som orsak, men hade inte behövts då Ljungbyhed var stängt. Hade vi i praktiken flugit rakt västerut hade vi däremot behövt snacka med Ängelholm. En liten miss där, korrekt hade varit att först fråga vilka TMA som var öppna. Höll oss sen under 2500´i okontrollerat när kusten började närma sig.

Helt ok sikt fram till Malmö och sen blev det bättre och bättre med optimalt flygväder över Söderslätt, och bra ljus trots landning 2125, fem minuter före borgerliga. Rent praktiskt hade man kunnat landa 15-20 min senare också, men mörkret föll snabbt.

När jag bytte frekvens till Söderslätt sa jag bara "Sigurd Petter Ludvig lämnar frekvensen för Söderslätt". Tidigare har jag alltid varit artig och sagt "önskar lämna frekvensen" men har sen hört andra plan bara nämna att de lämnar helt kort, så tänkte jag skulle göra det lika "effektivt" själv, men då betonade flygledare att jag hade tillstånd att lämna frekvensen. Även detta var en snygg tjej, och dessutom sa hon "hejdå". Det kallar jag social kompetens. Som tur är hörde hon inte att jag anmälde landning bana 22 på ESTT. Våffelskadad. Ok sättning även där, men sen sabbade jag det för mig genom att börja driva lite åt vänster, så den där ultimata bärtoppingen på desserten uteblev tyvärr.
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Hans_P
Kontakt:

Inlägg av Hans_P »

Hej Fredrik och alla,

Jag kollade på filmen från din landning på ESFA den 1/8, https://youtu.be/pL0Vk9xV1S8. Vänligen observera de bullerkänsliga områdena runtomkring ESFA såsom publicerade på vår webb, i SkyDemon och i Svenska flygfält. I filmen flyger du rakt över Sjunkaröd, där vår "oroshärd" befinner sig. Lägg varvet söder om kraftledningsgatan vid landning bana 22, se http://hlmfk.se/bullerkansliga-omraden/

Mvh

/Hans, Hässleholms FK.
Yikes!

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Korrekt, hade inte landat på bana 22 sen 2016 vilket var under uppflygningen och under övningar. Fick lite tips däruppe av Elias angående riktmärken så det bör ordna sig i framtiden. Nu onsdags 8/8 flög jag runt byn.

Hans_P
Kontakt:

Inlägg av Hans_P »

FredrikH skrev:Korrekt, hade inte landat på bana 22 sen 2016 vilket var under uppflygningen och under övningar. Fick lite tips däruppe av Elias angående riktmärken så det bör ordna sig i framtiden. Nu onsdags 8/8 flög jag runt byn.
Njo, gott så, men SvFF har varit uppdaterat sen juni 2017 och informationen har även publicerats på vår webb sen tidigare än så. Planering är A & O. ;)
Yikes!

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Nej, det är ingen ursäkt. Hade SvFF med i planet och hade kollat både den och hemsidan, men tycker ert område är svårt jämfört med slätten när man är ovan. Skogen gör navigering svårare rent allmänt där riktmärken som verkar klockrena på kartan försvinner. Du påminner mig om att börja träna lite navigering däruppe, något som stannat vid en tanke hittills. Att flyga med någon från fältets klubb borde man göra på varje nytt ställe. Får skärpa till planeringen vid nästa okända fält.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Tänkte visa hur sikten såg ut i onsdags 8/8. Vi lämnar trafikvarvet på ESTT 17:55 och frågar oss om det ska gå att flyga.
TAF verkade ok: ESMS 081102Z 0812/0912 15015KT CAVOK TEMPO 0820/0824 SHRA SCT050CB BECMG 0821/0824 30008KT=
Även DMI ok för 1730-2130 ESTT-ESFA-ESTT
Dock inom signifikant väder på senaste NSWC, men den gällde kl 14 lokal tid.
Bild
Bild

Sikten över Vellinge på 1000 ft. Kontakt med Sweden initieras.
Bild

Närmar oss Ringsjöarna söderifrån på 3000 ft
Bild

Sikten ett par minuter norr om Ringsjöarna
Bild

Korsar ESFA västerifrån efter att hopparna landat. Ja, undviker Bokelund. Planen var att korsa på 1700 ft och sen sjunka till trafikvarvets höjd 1200 ft
med inledande 500 ft höjdseperation precis som hos oss. Enligt Malle på ESMH bästa sättet att ansluta till alla fält, men ibland finns ju speciella önskemål.
Bild

Medvindslinjen på ESFA för bana 22 med Sjunkaröd till vänster. Kraftledningsgatan nätt och jämt skönjbar på denna förminskade bild.
Syns som en linje ovanför Pers headset.
Bild

Sjunkaröd från norr på final
Bild

Kort final bana 22 18:30
Bild

Hans_P
Kontakt:

Inlägg av Hans_P »

FredrikH skrev:Tänkte visa hur sikten såg ut i onsdags 8/8.
10 km sikt hela vägen!

Det är självklart inga problem att nån gör fel då och då, det är inte vi i klubben som har valt att nån bor i området som inte gillar oss, men om du som du beskriver själv känner dig osäker på att hitta i terrängen, så fokusera på det, istället för att göra "landning utan klaff" etc när du är på andra flygfält.
Välkommen åter till Hässleholm Bokeberg!

/Hans
Yikes!

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Förstorade upp en bild från SvFF av ert område. Sjunkaröd är nog det lättaste att identifiera, särskilt om man vet att det är extra känsligt. Skriv gärna ut det, så en ny förstagångsbesökare får en chans att prioritera det. Även om man har SvFF med i planet och har ögnat igenom detta före flygningen så är där alltid en osäkerhetsfaktor om man kommer att hitta dessa områden i realtid så länge man inte "kan området". Där skulle vara en osäkerhetsfaktor även om jag studerat bilden i 10 min före flygningen och försökt memorera. Man ligger ju inte direkt och hovrar ovanför området utan det går rätt snabbt. Vi talar här om små samhällen i skogsbygd bestående av några hus, ofta med andra icke relevanta hus alldeles i närheten. Ambitionen blir lätt att tänka på att undvika alla rödområdena snarare än ett, och det kan bli en överbelastning, så fokus flyttas till radio, trafikvarvshöjd, elevation, finalhöjd osv. Kort sagt flyga planet. Har ni någon standardprocedur för att ansluta till ert trafikvarv? Står inget om det vad jag kan se.
Bild

Vi har det lättare på ESTT eftersom främsta orosmomentet är huset direkt norr om de gula containrarna, ett supertydligt riktmärke, men det borde också skrivas ut mer i detalj. Kan mycket väl föreställa mig att även hos oss blir det som en gissningslek för en förstagångsbesökare eller någon som kommer sällan. Här har jag lagt till pilen och texten om containrarna från bilden angående UL-varvet. Golfbanan är borta sedan länge. Anslutning till tv genom att korsa mitten av banan västerifrån på 1200 ft, men det står ej utskrivet officiellt, endast i filarkivet, lokala föreskrifter om jag minns rätt.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Klubbdagboken!

Hans och Fredrik!
Er diskussion är nog så viktig. Finns ingen anledning att störa omgivningarna mer än nödvändigt.

Skånes Flygsportförbund, där jag är ordförande, samt KSAK region, där Sven E Andersson är ordf, planerar möte i höst. Kanske ett ämne på dessa möten.

Nåväl, men KLUBBDAGBOK som ämne är tänkt att vara just en "dagbok" över vad som sker på Söderslätt, ESTT, och vad vi som medlemmar har för oss. Därav tycker jag att er diskussion kunde varit under ett nytt ämne.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Grattis Ludvig

Stort grattis till Ludvig till första EK

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

EK flygning nr 2 idag

STORT GRATTIS till Elias Frostensson som gjorde sin första EK idag.

Användarvisningsbild
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Grattis till EK-flygarna!

I tisdags flög Bo Lenander och jag till ESMH och där var "besök av Höganäs Motorklubb (The Saints) & Höganäs MC-klubb som deltar med ca. 100 olika fordon."

Mycket bilar (främst 50-60-tal men några tidiga veteran), mc och flygintresserade besökare. Många som kom fram till VSG. En hel del plan också. Bo ställde sig i den långa kön för sillamackan medan jag nöjde mig med en extremt god whiskyglass och cuba cola. I båda fallen landade vi på 40 kr. Lite snack med en privat Safir-ägare (Björn), där planet har Finland som ursprung. Också 4-cylindrig som SEIRN. Han nämnde att nosen kunde vika sig rätt abrupt om farten kommer under 100 km/h, men annars som bekant ett plan med väldigt fin roderharmoni. Typen hade också först tagits fram som ett slags affärsplan, men det blev inte så lyckat och enligt Björn så räddades planet av det militära användandet.

Intressant info på wikipedia:
"Konstruktör var A J Andersson som tidigare konstruerat bland annat Bücker Bü 181 Bestmann. Dessa båda flygplan uppvisar därför många gemensamma drag. Prototypflygplanet för Safirprogrammet användes vid byggandet av experimentflygplanet Saab 201 Experimental Aircraft. Ursprungligen skulle flygplanet drivas med "Trollet", en luftkyld 4-cylindrig boxermotor från Svenska Flygmotor AB i Trollhättan, men så blev inte fallet. Istället användes de svenska motorerna till stridsfordon, bl.a. Infanterikanonvagn 103. På grund av Saabs kapacitetsbrist lade man ut stora delar av tillverkningen av Safiren till De Schelde i Nederländerna."
"During development of the Saab 29, the initial Saab 91 prototype was modified with a scaled-down version of the Saab 29's swept wings; this aircraft was designated Saab 201 Experimental Aircraft. This same airframe was later fitted with wings designed for the Saab 32 Lansen; this was designated Saab 202."

Korta klipp från tisdagen på DeHavilland Gemini, Boeing Stearman och en start med "Kolbjörns Safir" SEIRN på bana 32 som jag blev rätt nöjd med.
https://youtu.be/x-rcnIEAgfA

Kolbjörns Safir startar bana 32
Bild

Boeing Stearman
Bild

DeHavilland Gemini. Hemmahörande i Eslöv.
Bild
Bild

Många kom fram till attraktionsobjektet VSG :D
Bild

ESMS 141101Z 1412/1512 22010KT 9999 SCT025 TEMPO 1412/1419 4000 SHRA BKN010 SCT020CB PROB40 TEMPO 1412/1419 TSRA TEMPO 1419/1502 -SHRA BKN010 SCT020CB BECMG 1419/1421 30010KT TEMPO 1502/1506 BKN010=
EKCH141055Z 1412/1512 22010KT 9999 SCT020 TEMPO 1412/1417 4000 SHRA BKN012 SCT020CB PROB40 TEMPO 1412/1417 TSRA TEMPO 1417/1424 -SHRA BKN012 SCT020CB BECMG 1417/1419 30010KT TEMPO 1500/1506 BKN012=
NSWC: Sig-väder molnbas 600-4000, åskskurar
DMI: Mindre nederbörd läng kusten på väg upp. Hemresan ok.

ESMH
123.55 Höganäs Radio
Högervarv bana 32 och 06.
Trafikvarvet görs på 1000 ft
Korsa 1500 ft och sjunk mot Väsby (känsligt)
Bör bli bana 24 alt 14, båda vä varv.

DMI Vejrkort stämde perfekt. Bo var en aning ängslig över CB-molnen, men vi gjorde ett försök efter en kort skur dragit förbi. Gick öster om Malmö, precis utanför tillfälliga restriktionsområdet, vilket såg bättre ut än omvägen mer mot mitten av Skåne. Såg lokala regnområden och hade molnbas strax över 1500 ft flera partier. Ingen oväntad vindpåverkan vid molnundersidan. Jämn och fin luft både upp och ner, och närmast perfekt flygväder på hemresan med möjlighet att att gå upp till 2500 ft on top på SCT.

Efter tips från andra flygande medlemmar har även vi börjat "ligga på Sweden" med transponderkod i G-luft för trafikinformation. Hörde minst ett plan som skulle till ESMH från Danmark. Även byte mellan 133.800/124.850 denna gång, både tur och retur. Jag vet inte hur ni andra gör, men jag sa bara "Sigurd Sigurd Gustav rapporterar på frekvensen för trafikinformation" eftar att ha lotsats över. På hemresan frågade hon Bo om han ville avsluta färdplan när han begärde att byta frekvens till Söderslätt, trots att vi inte flög på färdplan. Det var något nytt.

Hade vinden rakt i bana 21 på ESTT innan avfärd och förväntade mig motsvarande på ESMH, det kan man säga var den stora missen den här gången, glömde stämma av med windy.com. Tanken var att ansluta till vänster bas för bana 24 genom att cirkla ner i en högersväng efter korsat fältet. Istället fick vi aktiv bana 32 på radion med vind rakt i banan ca 12 kt och runt Höganäs låg molnbasen på exakt 1000 ft. Korsade fältet längs med bana 06 västerifrån och försökte sen hitta Väsby under stark vänster sidvind. Troligen gissade jag på rätt husansamling och påbörjade sväng till kort medvind/högerbas och där förlorade vi fältet ur sikte. Jobbigt, men fortsatte svängen och anmälde höger bas när jag började få riktning kusten. "Nej, du ligger på medvinden", sa Bo som tittade ner på Skydemon. Även VSG´s gps verkade släpa efter men jag litade till de visuella referenserna. Strax fick jag kontakt med banan igen och kunde svänga final. Lätt vind att landa i, andra klaffsteg. En kille i gul väst med handradio gav tecken angående parkering.

Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Lördag 18 och tre (3!) EK

Tredje man ut på sin första EK idag blev Elias Björk STORT GRATTIS

Skriv svar