Grattis till EK-flygarna!
I tisdags flög Bo Lenander och jag till ESMH och där var "besök av Höganäs Motorklubb (The Saints) & Höganäs MC-klubb som deltar med ca. 100 olika fordon."
Mycket bilar (främst 50-60-tal men några tidiga veteran), mc och flygintresserade besökare. Många som kom fram till VSG. En hel del plan också. Bo ställde sig i den långa kön för sillamackan medan jag nöjde mig med en extremt god whiskyglass och cuba cola. I båda fallen landade vi på 40 kr. Lite snack med en privat Safir-ägare (Björn), där planet har Finland som ursprung. Också 4-cylindrig som SEIRN. Han nämnde att nosen kunde vika sig rätt abrupt om farten kommer under 100 km/h, men annars som bekant ett plan med väldigt fin roderharmoni. Typen hade också först tagits fram som ett slags affärsplan, men det blev inte så lyckat och enligt Björn så räddades planet av det militära användandet.
Intressant info på wikipedia:
"Konstruktör var A J Andersson som tidigare konstruerat bland annat Bücker Bü 181 Bestmann. Dessa båda flygplan uppvisar därför många gemensamma drag. Prototypflygplanet för Safirprogrammet användes vid byggandet av experimentflygplanet Saab 201 Experimental Aircraft. Ursprungligen skulle flygplanet drivas med "Trollet", en luftkyld 4-cylindrig boxermotor från Svenska Flygmotor AB i Trollhättan, men så blev inte fallet. Istället användes de svenska motorerna till stridsfordon, bl.a. Infanterikanonvagn 103. På grund av Saabs kapacitetsbrist lade man ut stora delar av tillverkningen av Safiren till De Schelde i Nederländerna."
"During development of the Saab 29, the initial Saab 91 prototype was modified with a scaled-down version of the Saab 29's swept wings; this aircraft was designated Saab 201 Experimental Aircraft. This same airframe was later fitted with wings designed for the Saab 32 Lansen; this was designated Saab 202."
Korta klipp från tisdagen på DeHavilland Gemini, Boeing Stearman och en start med "Kolbjörns Safir" SEIRN på bana 32 som jag blev rätt nöjd med.
https://youtu.be/x-rcnIEAgfA
Kolbjörns Safir startar bana 32
Boeing Stearman
DeHavilland Gemini. Hemmahörande i Eslöv.
Många kom fram till attraktionsobjektet VSG
ESMS 141101Z 1412/1512 22010KT 9999 SCT025 TEMPO 1412/1419 4000 SHRA BKN010 SCT020CB PROB40 TEMPO 1412/1419 TSRA TEMPO 1419/1502 -SHRA BKN010 SCT020CB BECMG 1419/1421 30010KT TEMPO 1502/1506 BKN010=
EKCH141055Z 1412/1512 22010KT 9999 SCT020 TEMPO 1412/1417 4000 SHRA BKN012 SCT020CB PROB40 TEMPO 1412/1417 TSRA TEMPO 1417/1424 -SHRA BKN012 SCT020CB BECMG 1417/1419 30010KT TEMPO 1500/1506 BKN012=
NSWC: Sig-väder molnbas 600-4000, åskskurar
DMI: Mindre nederbörd läng kusten på väg upp. Hemresan ok.
ESMH
123.55 Höganäs Radio
Högervarv bana 32 och 06.
Trafikvarvet görs på 1000 ft
Korsa 1500 ft och sjunk mot Väsby (känsligt)
Bör bli bana 24 alt 14, båda vä varv.
DMI Vejrkort stämde perfekt. Bo var en aning ängslig över CB-molnen, men vi gjorde ett försök efter en kort skur dragit förbi. Gick öster om Malmö, precis utanför tillfälliga restriktionsområdet, vilket såg bättre ut än omvägen mer mot mitten av Skåne. Såg lokala regnområden och hade molnbas strax över 1500 ft flera partier. Ingen oväntad vindpåverkan vid molnundersidan. Jämn och fin luft både upp och ner, och närmast perfekt flygväder på hemresan med möjlighet att att gå upp till 2500 ft on top på SCT.
Efter tips från andra flygande medlemmar har även vi börjat "ligga på Sweden" med transponderkod i G-luft för trafikinformation. Hörde minst ett plan som skulle till ESMH från Danmark. Även byte mellan 133.800/124.850 denna gång, både tur och retur. Jag vet inte hur ni andra gör, men jag sa bara "Sigurd Sigurd Gustav rapporterar på frekvensen för trafikinformation" eftar att ha lotsats över. På hemresan frågade hon Bo om han ville avsluta färdplan när han begärde att byta frekvens till Söderslätt, trots att vi inte flög på färdplan. Det var något nytt.
Hade vinden rakt i bana 21 på ESTT innan avfärd och förväntade mig motsvarande på ESMH, det kan man säga var den stora missen den här gången, glömde stämma av med windy.com. Tanken var att ansluta till vänster bas för bana 24 genom att cirkla ner i en högersväng efter korsat fältet. Istället fick vi aktiv bana 32 på radion med vind rakt i banan ca 12 kt och runt Höganäs låg molnbasen på exakt 1000 ft. Korsade fältet längs med bana 06 västerifrån och försökte sen hitta Väsby under stark vänster sidvind. Troligen gissade jag på rätt husansamling och påbörjade sväng till kort medvind/högerbas och där förlorade vi fältet ur sikte. Jobbigt, men fortsatte svängen och anmälde höger bas när jag började få riktning kusten. "Nej, du ligger på medvinden", sa Bo som tittade ner på Skydemon. Även VSG´s gps verkade släpa efter men jag litade till de visuella referenserna. Strax fick jag kontakt med banan igen och kunde svänga final. Lätt vind att landa i, andra klaffsteg. En kille i gul väst med handradio gav tecken angående parkering.