SkyDemon, Garmin Pilot, Foreflight, AirNavigation....?

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

SkyDemon, Garmin Pilot, Foreflight, AirNavigation....?

Inlägg av Johan »

Vad använder ni andra i klubben?

Just nu har jag SkyDemon, Garmin Pilot och Foreflight installerat...

För och nackdelar med alla...

Gissar på kraftig övervikt för SKyDemon...
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
David

Inlägg av David »

Kör Skydemon. Har även sneglat lite på Jeppesens grejer (men inte mer än så).

Hur funkar Foreflight?

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Skydemon.

Vad erbjuder foreflight som skydemon inte gör? Har kollat lite features och det känns väl ganska samma fast dyrare? :)
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Johan

Inlägg av Johan »

Tja just nu är det ingen fördel för Foreflight.
Det är integrationen med Jeppesen som kan vara intressant. Men till vilket pris?
Det är sagt att Foreflight kommer med en riktig Europaversion i sommar och då även ett annat upplägg på Jeppesens kartor. Men de kommer även att ha DFS (de tyska) kartorna. Prisbilden för grundappen låg nog dock något över SkyDemon även när EU-versionen kommer.

Samtidigt så annonserar ju skyDemon att de går mot en mer komplett app med mer IFR-delar.
SKyDemon är väldigt användarvänligt!
Så det ska bli kul att följa det racet 😀
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Johan

Inlägg av Johan »

Har testat vidare lite under året även om det inte alls blivit så mycket som jag tänkt, då året mest har bestått av skolning....där ipaden inte är välkommen...

Men jag har testat lite SkyDemon och Foreflight.
En snabb sammanställning ger fördelar till båda. SkyDemon är som nog de flesta tycker väldigt lätt att ha och göra med. Det är grymt snabbt att planera upp rutten och få en perfekt Briefing att plotta ut som backup. Bra uppföljning under flygningen osv.
Foreflight å andra sidan är också relativt enkel att planera, även om SkyDemon vinner den matchen.

För VFR så är SkyDemon vinnaren fortfarande tror jag. Nu har Forefligt lagt in flera nya funktioner i senaste uppdateringen som jag inte har hunnit testa. Tex finns det nu VFR Routing som ska bli intressant att testa. Foreflight är ganska rörig i kartan och en del information såsom frekvenser för Sweden Control osv är svåra att hitta tycker jag. Inte direkt det jag vill sitta och leta efter när jag sitter körigt till det i flygplanet.

För IFR är Foreflight bäst. IFR Routing är kanon, då jag slipper att leta upp rutter själv som ändå inte blir godkända. För IFR behövs inga kartor och leta frekvenser eftersom du blir serverad allt sådant av ATC. Så här kommer FF fram på ett annat sätt. Och Jeppesens kartor är dyra, men de är fasiken också de bästa enligt mig. Särskilt på IFR-sidan, men även VFR.

Jag lämnar inte in färdplaner via varken SkyDemon eller Foreflight. Kör hederliga Aro...vet inte varför, men det känns bra att knappa in det där och själva veta vad det exakt är jag lämnar in. Både i SD och FF känner jag mig lite utlämnad till programvaran...

Någon som har en jämförelse med GarminPilot?
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Skriv svar