Klubbdagbok Maj 2011

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Tomas D
Kontakt:

Klubbdagbok Maj 2011

Inlägg av Tomas D »

Så skriver vi då första maj fast med tanke på de senaste dagarnas fina väder känns det mer som första Juli :-) ...

Nåväl två flygplan från slätten tog dagen i akt och besökte Skånes fagerhult där det var flyinn och Veteran maskiner. :-)

Mellanlandning Ljungbyhed

Bild

Framme

Bild

Panorama Härligt segelflygväder ...

Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Kolla vad dom skriver om oss!

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Första maj!

En härlig 1 maj. Lite skurar men annars bra väder. Det blev en hel del flugit nere på Slätten idag och nu kommer härliga våraktiviteter som grillning, gräsklippning och våffelturer och Fly-In.

Igår så flyttade för övrigt tofsvippan med sina 4 ungar från sitt bo ute på banan. Dom började väl känna sig lite väl störda över alla flygare. Idag så hade vi en större rovfågel bredvid vindmätaren i "tornet". Troligen är vårt fält också goda jaktmarker! Hoppas bara att det inte var tofsvipans ungar den var ute efter.

Användarvisningsbild
SvenF

Inlägg av SvenF »

Idag var jag i luften igen efter en vintervila på runt 6 månader. Alltid lite ovant att komma i luften igen. Genomförde de vanliga avrostningsövningarna, lika irriterande var gång att det ska vara så förtvivlat besvärligt att göra branta svängar och hålla höjden. Men lite träning ger resultat! Gjorde naturligtvis ett antal landningar också, den första var ju inget jag är direkt stolt över, men övning ger ju, som bekant färdighet.
Var extra taggad att komma till ESME idag eftersom jag viste att man jobbade med nya banan, med ASFALT. Asfalterat på ESME, det har pratats om det länge, men jag har sagt att jag tror på det när jag ser asfaltsbilen på banan. Men nu får man nog backa, minst 10 schaktmaskiner av olika slag håller på att dona på banan. Tänk er Eslöv får en asfalterad bana, tänk er vad Stockholmarna tänker om detta! Eslöv sägs vara landets tråkigaste stad, därom har jag ingen uppfattning men att man har en osedvanlig känsla för fly och dess möjligheter torde stå ganska klart.
Så kära, klubbmedlemmar misströsta inte, den asfalterade bana på Vellinge Söderslätts flygfält som kommunstyrelsens ordförande talade om på vår invigning av nya flygfältet 2006 kanske inte är en utopi. Åtminstone är friheten större…. några hundra fot upp.
Här är några minnesvärda bilder tagna på ESME tagna ca 48 timmar efter att beslutet är tagit i kommunen om att asfaltera kommunens stolthet, flygfältet. Vi ses i luften !!!

Bild
Här grävs det, äldre barm har större och dyrare sandlådor.

Bild
Här kan man ana vad som är på gång.

Bild
Så även här

Bild
Här ännu lite närmare, men nu måste jag försöka hålla medvindslinjen till bana 33 …

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Morgonstund har guld i mund

Lördag morgon CAVOK klockan är några minuter i sju och LZ har precis lättat. FCG på väg ut ur hangaren. En fin flygdag väntar. 8)

Användarvisningsbild
Tomas D
Kontakt:

Inlägg av Tomas D »

Eslöv ferdag 6 maj vid lunchtid. Detta efter bara 50 timmars arbete. racer fart var ordet :-)

Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Metar och TAF

ESMS 081650Z 09021G31KT CAVOK 14/07 Q1030=
ESMS 081130Z 0812/0912 09018KT CAVOK BECMG 0822/0901 09008KT=

En söndag med CAVOK men för mycket vind! Nästan all flygning blåste bort :( . FCG var dock på Rugen där vi nu åter har Volvon på plats :D .

Användarvisningsbild
Merheim

Re: Metar och TAF

Inlägg av Merheim »

Hakan Sjoberg skrev:ESMS 081650Z 09021G31KT CAVOK 14/07 Q1030=
ESMS 081130Z 0812/0912 09018KT CAVOK BECMG 0822/0901 09008KT=

En söndag med CAVOK men för mycket vind! Nästan all flygning blåste bort :( . FCG var dock på Rugen där vi nu åter har Volvon på plats :D .
Själv var jag på Sjöbo/Sövde och avslutade min typinflygning på Gyrokopter med ett pass DK och första EK.

Inga problem med vind med dessa flygetyg även om de som var förbi med gyrokopter på Söderslätt igår tyckte det var i styvaste laget med +20 knop rakt i sidan!!!

Jag ska flyga några timmar själv, sedan kommer jag över till Söderslätt och så får ni hänga med som pax.
Christian Merheim

Användarvisningsbild
SvenF

Inlägg av SvenF »

Det går framåt med asfalten på Eslöv, snart bara själva asfalten kvar !!

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

KSAK regionmöte SYD hos Nord Västra Skånes flygklubb

I morse tog jag Dynamicen till ESMH där vi avhandlade KSAKS regionmöte.

Händer det i flygsverige just nu är det nog här i söder. Mer kommer.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Vind

Bild
:D

Vinden rakt i bana!

lenarv

Inlägg av lenarv »

Är det den justerad vindmätaren eller visar den ff 30 grader fel :) ???

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Öppet hus lördag 21 maj

Idag var det öppethus, toppen väder och maximal flygning på Söderslätt.

Här lite filmsnuttar från 15 årige Philip
http://www.youtube.com/watch?v=Um3JEU9QNSg
http://www.youtube.com/watch?v=xM-OJ0vd6Ck
:wink:

Användarvisningsbild
SvenF

Inlägg av SvenF »

Vårt öppet hus på Söderslätt 21Maj. En härlig vårdag och ett fantastiskt väder lyckades vi pricka in. Vi blev belönade med ett rejält antal besökare, både flygande och inte flygande. Här några blandade bilder från dagen.

Bild
Dagen började med start från Eslöv. Så här fin ser nya banan på Eslöv ESME ut idag på morgonen. Det mesta av asfalten verkar var lagd och målningen tycks också var torr. Bara att vänta på att få använda den. Planerade att ta en bild även från luften men det ville inte kameran!

Bild
De glesa rapsfälten är fantastiskt vackra i morgondiset.

Bild
Framför vingen här ser man hur USA-bilsentusiasterna samlas för den årliga träffen i Eslöv.

Bild
Här ett härligt perspektiv av sundet i morgondiset, inte helt självklart var horisonten är

Bild
Besökarna började trilla in ganska tidigt på dagen. Bland annat hade vi, igen, nöjet att få besök av våra trogna besökare från KAK, om de kom flygande eller ej är jag osäker på !!
De bilburna har dukat upp bord och stolar, historieberättandet är redan i fullgång

Bild
Här de läckra bilarna framifrån

Bild
Bild
Efter ett tag kom det hela igång ordentligt. Stundtals var det riktigt trångt för avgående och ankommande trafik

Bild
Bild
Med besökare från hela Skåne

Bild
Unga esset kör checklistan för start. Han sa han skulle flyga till månen…

Bild
Då är det bara att starta upp motorn och komma iväg…

Bild
Alla system go, klart för start.

Bild
Dax för paus i korvgrillningen, tack alla ni som var med och hjälpte till.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Lite sammanfattning av maj 2011

Så kom då äntligen våren och en försmak av sommaren. Stabilare väder och ljusare kvällar gör att det blir fler tillfälle att flyga. Det märks i bokningarna och på flygtidsuttaget. Dock så är det som alltid, varje år, att våren är full av aktiviteter. Massor med "måsten" som skall hinnas med och så förfallna behörigheter! Alla rusar runt men förhoppningsvis så lugnar det ner sig snart.

Eleverna har skrivit teoriprov och haft radiokurs så nu skall dom bara flyga! Lite nya elever och medlemmar har också värvats under våren så det ser ljust ut för framtiden.

Och inte minst så hade vi en fantastisk "ÖPPETHUS" lördag den 21 ds.

Nu ser vi fram emot nästa höjdpunkt som är EAAs FLYIN på ESME (Eslöv) som också hunnit med att bygga en asfalterad bana!

Vi ses där nu på fredag den 3 juni, lördag den 4 och söndag den 5!
8)

Skriv svar