forward slip and side slip

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
samir

forward slip and side slip

Inlägg av samir »

:arrow:

Hej
Jag hörde om forward slip and side slip.

Kan någon förklara begreppen,tack.

Jag tror jag förstår side slip, det när det är sidvind vid landing, nosen mot vinden. Men forward slip vid landing när man kommer för högt????????
Hur gör man?

http://www.youtube.com/watch?v=sH4sQ5iw ... ature=fvwp

Tack för hjälpen

Användarvisningsbild
Merheim

Inlägg av Merheim »

Vinglidning!
Christian Merheim

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Precis så. Forward slip är vingglidning, dvs korsade roder och du går rakt fram fast sidleds med flygplanet.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
samir

Inlägg av samir »

Henrik skrev:Precis så. Forward slip är vingglidning, dvs korsade roder och du går rakt fram fast sidleds med flygplanet.

Det innebär att ingen skillnad mellan forward slip och side slip, i både fallen landar jag i sidled.
Som jag understand nu, side slip när det blåser sidvind.
Forward slip, samma manover men bara för att tvinga planet ner i final utan att farten ökar, is it right?

Ett exempel, du kommer i final bana 21, du har precis passerat golfbanan med höjd 500 till 600 foot eller mer, och du måste landa denna gång, WHAT SHALL YOU DO? Forward slip? Hur? hur behåller jag 60 kt och samtidigt dyka?

Senast redigerad av 1 samir, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Sideslip är hur du landar. Dvs du har korsade roder för att "sparka ur" sidvinden och landa rakt. Helt enkelt har du korsade roder, vingen sänkt mot vinden och du trampar motsatt sidroder för att kompensera för vinden och landa med nosen i banans riktning och inte "i sidled".

Om vi förutsätter nollvind så kan vi förklara forward slip som att vi gör samma sak, fast istället för att nosen vrider sig mot färdriktningen så kommer planet att fortsätta i färdriktningen men nosen kommer att peka åt det hållet vi ger sidroder.

Så ja, det är samma manöver. Blåser det sidvind kanske forward slippen blir en sideslip till och med. Tänk bara på att sä länge du inte har ett CB i närheten, motorhaveri eller något som VERKLIGEN gör att du måste landa så är 600ft över golfbanan en goaround.

Forward slip är en vettig manöver att behärska. Öva gärna på höjd i eurostaren. Precis som du säger så är forward slip till för att göra av med energi, t.ex. för att bränna av höjd utan att öka farten när man ska landa.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Merheim

Inlägg av Merheim »

När det gäller att flyga med korsade roder så ska man ju tänka på att det farliga är inte att flyga med korsade roder utan det farliga är att gå in i stall med korsade roder.

Med korsade roder i en stall så framkallar man spin....

Som sagt så är det lättare att gå in i stall i sväng så vinglidning i sväng är ingen bra manöver.

Bästa alternativet är väl att ta tag i Håkan och ta ett pass för att träna vinglidning. Du lär lära dig snabbare, bättre och SÄKRARE än att prova på egen hand. En timme lär räcka för att du ska komma in i det och kunna öva vidare själv.

Ett sätt att förklara enklare hur man gör (tycker jag) är:

1) Du styr upp kärran på tvären mot färdriktningen med sidorodret

2) För att fortsätta rakt fram i färdriktningen måste du skeva emot,
1+2 gör att du flyger sidlänges rakt fram och planet kommer bromsas kraftigt

3) För att inte tappa fart skall nosen ner,
nu tappar du snabbt höjd istället

1-3 skall göras samtidigt och det viktigaste av allt är att hålla farten!!! Med marginal!!! (Fartmätaren indikerar dessutom ofta fel vid vinglidning!!!)
Christian Merheim

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Väldigt vettiga tips!

Vill också åter igen påpeka att om man är för högt så är det enklaste och säkraste man kan göra just att göra ett varv till. Är man på final, har full klaff och trots full klaff+tomgång inte känner att man kommer ner så är man ändå så pass fel på det.. Att öka arbetsbördan med en vingglidning (speciellt om man inte har övat speciellt mycket innan) är inget annat än dumt. Dra på, gör ett varv, andas ett par gånger och försök igen!

Ni som flyger Dynamicen (den är snart i luften igen, förresten) kan också ha i tankarna att om man vingglider med den så accelererar den rätt rejält när man återgår till neutrala roder..speciellt utan klaff.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

..och ni som flyger dynamicen tar det gärna lite försiktigt med vingglidning öht. VPL gav sig nästan av i en kvickroll/spin igår när jag gav rejält korsade roder. Inte för att så stora uttag är motiverat i varvet, men kan ju vara bra att känna till. Det beteendet på låg höjd känns som en väl ökad risk för att man ska sluta fylla år..
Henrik Persson

Användarvisningsbild
per

Inlägg av per »

Det låter ju oroande, hur lyckades du med det Henrik?

/Per

Användarvisningsbild
Tomas D
Kontakt:

Inlägg av Tomas D »

opps är detta inte något som Håkan borde påvisat vid typinflygningen ???

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Tror inte vi visste om det. Har märkt liknande även innan med kärran men aldrig försökt vingglida med fullt korsade roder tror jag.

Vi hade ju höjd så jag gav bara fullt höger sidroder och skevade emot vänster och då buffetar den en gång och sen börjar klippa. Hände inte så mycket eftersom jag gav neutrala roder direkt, men vingen stallade definitivt..
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Forward slip ar val en vingglidning i framatriktning och side slip en glidning at sidan?

Eurostaren ar ok att vingglida med aven med full klaff. Dynamicen har jag vingglidet med, men med hogre fart. Vi far val kanna pa den pa bra hojd och se var vi har granserna.

Generellt galler dock stor forsiktighet med vingglidning efterrsom man har korsade roder (spinnroder).

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

För tydlighetens skull, jag hade 88kts (V_a). Nosen var inte hög och det var ingen ens halvavsiktlig ingång i spinn..

Kände inte för att testa med lägre fart på 2400ft, men det är möjligt att sidrodret inte blir lika effektivt (effektfullt?) då och därför inte gör likadant.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Vingglidning

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Jag har vingglidet med full klaff pa final infor sattning. V ca 65 kt, men nos nere och acceleration i vingglidningen.

Som sagt vi far val testa. Vad star i POH?

Kanske man slall flyga over til Dynamic fabriken och fraga det ar bar 21 nm TT 130 grader ifran Dubnica! 8)

Skriv svar